Tuesday, August 15, 2017

JALANI HIDUP YANG NORMAL DENGAN MENGAWAL ANXIETY DISORDER

Alhamdulillah..makin rajin Kak Fiza berkongsi cerita sejak dua menjak ni kan...😃😃

Ok..nak sambung entry yang lepas mengenai Anxiety Disorder. Menurut Pakar sendiri, amalan kerohanian sepatutnya diterapkan oleh mereka yang mengalaminya dan kita sebagai orang terdekat patut bagi sokongan.




Pengambilan ubat-ubatan (drugs) digunakan bagi mengurangkan simptom anxiety disorder termasuklah antidepressant (agen antimurung), antipsikotik dan sebagainya.

Selain ubatan, rawatan psikoterapi adalah perlu. Kaunseling dibuat untuk membantu tindakbalas emosi dan masalah mental mereka. Salah satunya adalah Terapi kelakuan kognitif iaitu slejenis psikoterapi untuk membantu penghidap anxiety disorder untuk mengenalpasti dan mengubah cara berfikir serta kelakuan yang membawa kepada gangguan perasaaan.

Pengidap Anxiety Disorder juga boleh mengamalkan Relaxation therapy dimana boleh membantu mereka lebih relax dan dapat mengawal emosi dan gaya hidup.

Bagaimana pengambilan Suplimen membantu?
Suplimen juga boleh diamalkan oleh mereka yang mengidapnya. Antara Suplimen yang boleh diamalkan ialah:



Vitamin B
Vitamin B adalah vitamin terbaik untuk Anxiety. Mempunyai kesan positif kepada sistem saraf. Vitamin B juga membantu dalam menstabilkan paras hormon dan mood dalam tubuh kita.

Kekurangan vitamin B12 di dalam tubuh akan menyebabkan kita mudah berasa tertekan. Asid folik membantu meningkatkan kadar tindakbalas antikemurungan yang sangat baik kepada pesakit.

Vitamin C
Suplimen yang sangat penting dalam fungsi kimia otak dan kelenjar adrenal. Ia akan memberi efek penenang yang boleh mengurangkan Anxiety.

Vitamin E
Vitamin E penting kerana ia dapat membantu untuk mengangkut oksigen kepada otak. Otak yang kekurangan oksigen akan mengalami gangguan dan akhirnya membawa kepada pelbagai masalah termasuklah anxiety.

Sumber Mineral
Magnesium dan kalsium yang cukup dalam badan boleh mencegah ketegangan saraf.

Magnesium mempunyai peranan yang penting di dalam fungsi neurologi. Ia juga terlibat di dalam banyak tindakbalas kimia otak. Kekurangan magnesium telah dikaitkan dengan simptom kebimbangan dan kemurungan.

Kalsium pula sangat penting untuk memastikan tubuh kita berfungsi dengan baik. Ia sangat penting untuk fungsi otak. Kekurangan kalsium akan menyebabkan kebimbangan dan emosi yang tidak menentu.

Apabila terjadi kekurangan kalsium pada sistem saraf, peluang untuk terjadinya serangan kebimbangan dan emosi yang tidak menentu akan meningkat dengan mendadak.

Kekurangan kalsium juga akan menyebabkan kekejangan otot, menggigil, kebas kaki dan jari, dan jantung berdebar.

Omega 3
Asid lemak omega 3 telah terbukti dalam memelihara kesihatan otak. Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA dalam minyak ikan mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autism, kanak-kanak hyperaktif dan penyakit schizophrenia. Jadi, ia memainkan peranan yang sangat penting bagi penghidap anxiety disorder untuk membantu mengawal fungsi otak.


Sekiranya nak dapatkan set ni atau sebarang info produk atau apa sahaja, boleh hubungi Kak Fiza 0124513311 atau kalau segan nak whatsapp akak, korang boleh terus beli kat link dibawah..




Konsultasi percuma tau...😃

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...