Monday, April 24, 2017

ENDOMETRIOSIS MENJADI PUNCA KENAPA TIDAK HAMIL HINGGA KINI

Mengalami sengugut yang teruk ketika haid adalah satu tanda dimana anda mengidap Endometriosis.

Betul ke ni?
Ya..jika setiap kali haid anda mengalami sengugut dan dibiarkan tanpa apa-apa rawatan. Kalau boleh elakkan ubat tahan sakit setiap kali sengugut. Cuba cari alternatif lain yang lebih selamat.


Endometriosis berlaku apabila wujudnya tisu lain pada rahim atau tumbuh pada bahagian lain seperti di dalam ovari, usus, pundi kencing dan lain-lain bahagian.

Setiap bulan apabila proses kitaran Haid berlaku, tisu dalam rahim akan membesar dan menjadi tebal. Telur akan merembeskan hormon yang akan menghakis tisu tersebut dan ianya akan keluar sebagai darah haid.

Apabila haid tidak berlaku mungkin berlakunya pengumpulan darah pada kawasan terbabit. Kemungkinan tisu (endometriosis) yang wujud diluar rahim akan berdarah sedikit tetapi tidak dapat keluar dari bahagian badan. Tisu rahim yang membengkak atau berdarah tadi adalah punca kesakitan yg dialami oleh mereka yang menghidapi Endometriosis ini.

Apa puncanya?
Masih belum diketahui punca sebenar tetapi ada yang mengatakan ianya berlaku disebabkan tisu dalam rahim yang sepatutnya keluar semasa haid tidak terjadi. Sebaliknya ia bergerak ke arah peranakan wanita seperti telur atau bahagian pelvik.

Risiko mereka mengidap Endometriosis boleh terjadi apabila:
  1. Datang haid dalam usia yang sangat muda
  2. Mempunyai kitaran haid yang panjang melebihi 7 hari
  3. Tidak pernah melahirkan anak
  4. Mempunyai sejarah ahli keluarga yang menghidapi endometriosis
Apa tanda-tandanya selain Sengugut yang teruk?
  • Sakit dibahagian bawah perut sebelum dan semasa kedatangan haid
  • Darah haid yang banyak dan kitaran haid yang tidak teratur
  • Sakit semasa dan selepas hubungan suami isteri
  • sakit pada bahagian belakang pinggang
  • sukar untuk hamil / ada masalah kesuburan
Biasanya untuk menentukan kesahihan penyakit ini, ultrasound dan juga Laparscopy pada bahagian pelvik perlu dilakukan.
Rawatan ubatan hanyalah untuk mengurangkan sakit dan tiada rawatan lain selain pembedahan.

Endometriosis boleh merosakkan organ peranakan yang lain. Ovari boleh rosak dan tiub fallopio juga boleh tersumbat dan boleh menyukarkan proses persenyawaan.

Semasa konsultasi dengan Dr Hamid Arshat sekitar tahun 2008, kak fiza hampir-hampir perlu melakukan Laparscopy ekoran tiub tersumbat. Alhamdulillah selamat dari melakukan pembedahan pada waktu itu.

Nasihat beliau juga supaya kita wanita mengamalkan makanan yang sihat. Elakkan junk food, fast food. Banyakkan makan ulam-ulaman, buah-buahan, kurma, kismis. Ha..pakar suggest tau.

Bagaimana Vivix boleh membantu pesakit Endometriosis?




Vivix merupakan Suplemen yang mengandungi Resveratrol yang kaya dan tinggi antioksidan. Resveratrol dalam Vivix adalah yang paling tulen dan mempunyai kepekatan yang tinggi. Banyak kajian yang terbukti dalam menangani masalah Endometriosis.

Boleh juga refer maklumat lanjut di resveratrol.net dan medtube.net.

Kandungan antioksidan yang tinggi membantu memulihkan sel-sel yang telah rosak.

Ambil langkah awal untuk pelihara aset kita wanita. Penting untuk hubungan kekeluargaan. Jika terdapat simptom yang pelik, segeralah berjumpa pakar bagi mengelak sebarang penyakit berbahaya.

Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung 

Berminat untuk tahu maklumat lanjut mengenai Vivix boleh terus wsap Kak Fiza 0124513311. Ada PROMOSI TWIN PACK tau. InshaAllah, konsultasi terbaik akak berikan nanti.


Atau boleh klik link dibawah untuk pembelian terus di website Shaklee yang mana sangat mudah.


Sekiranya anda berminat menjadi Pengedar Shaklee terus hubungi 0124513311. Kak Fiza memerlukan pengedar di Seluruh Malaysia termasuk Indonesia, Singapura dan Brunei.

Kehadiran anda sangat diperlukan.

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...