Monday, March 20, 2017

PENTINGNYA NUTRIEN YANG CUKUP UNTUK KESIHATAN OTAK

Selalu je dengar SEL OTAK BERHUBUNG kan? Kalau ada yang tak betul ckit mula la kita cakap.."haaa..tu sel otak tak berhubung la tu"..😃

Bagaimana Otak kita berhubung?
Sel-sel otak kita ni tak bersambung secara terus ( tak direct).

Antara Sel-sel otak kita iaitu "NEURON" ada satu ruang namanya SYNAPSE. Jadi, di Synapse ini lah berlakunya pemindahan NEUROTRANSMITTER dari satu Neuron ke Neuron yang lain.

Boleh terganggu ke Synapse ni? Kot2 la tak boleh lepasi Neuron yang lain.

Memang boleh sangat2. Macam gangguan telefon la. Tengah2 dok cakap tiba2 line terganggu..dok Helo helo tapi tak dengar suara orang. Line internet pun yer jugak..tengah2 dok transfer duit maybank2u tiba2 tak leh nak proceed...hihi

Macam tu juga bila ada gangguan terhadap Aliran Neurotransmitter kita. Bila sel otak tak berhubung, kita pun jadi tak betul. Emosi terganggu, stress dan macam2 emotion la.

Macamana nak pastikan aliran neurotransmitter kita lancar?
Semestinya dengan membekalkan otak kita dengan NUTRIEN yang cukup. Jangan jaga perut je..otak pun kena jaga jugak..kena cukup Nutrien.

Meh Kak fiza nak suggest Nutrien yang boleh jaga Otak kita secara keseluruhannya.


1. Protein (ESP) --> protein membina neuron & neurotrnsmitter. Asid Amino yang ada dalam ESP dapat jaga Neuron dan saraf kita supaya sentiasa alert.

2. B Complex --> Vitamin B merupakan elemen asas untuk mengaktifkan enzim dalam tubuh badan manusia yang mana secara tidak langsung ia akan memastikan badan fungsi dengan baik. B Complex juga sudah diketahui umum bagus untuk kesihatan saraf dan bertindak sebagai anti-stress dan boleh menjaga kesihatan neurotransmitter.

3. Omega Guard --> terdapat kandungan DHA dan EPA yang bagus untuk meningkatkan fungsi otak dan juga mengurangkan risiko otak mengecut. Haha..tiba2 otak mengecut pulak kan. Sebab tu anak2 kena cukup makan omega ni.

4. Performance Drink --> melancarkan lompatan neurotransmitter dari satu sinaps ke sinaps yang lain.

5. Lecithin --> mengandungi phosphatidylcholine iaitu prekursor untuk pengahasilan salah satu jenis neurotransmitter iaitu acetylcholine.  Ini akan membantu perpindahan neurotrasmitter dengan lebih cekap.

Jadinya, bila dah rasa otak kita macam orang tak betul..😃😃
Boleh la cuba produk2 di atas. Tak cukup dos yang disyorkan boleh la up lagi extra dos..

Dan yang penting sebagai umat Islam, kita mesti Istiqamah dalam melakukan amalan kerohanian yang boleh mendekatkan diri kepada kepadaNYA. Diri pun lebih tenang dan perjalanan hidup menjadi lebih teratur. Begitu juga rakan yang lain mengikut kepercayaan masing2 kan.

Betapa pentingnya keseimbangan amalan rohani kita dengan pengambilan Nutrien yang cukup untuk tingkatkan keyakinan diri kita.

Nakkan maklumat lanjut boleh hubungi Kak fiza yer 0124513311

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...