Saturday, November 26, 2016

# PARENTING # TIPS KESIHATAN ANAK

6 TIPS KAWAL ANAK MAKAN JAJAN

6 TIPS KAWAL ANAK MAKAN JAJAN

Apa tu Jajan? Hehe..buat-buat tanya pulak yer. Anak-anak sekarang ni memang sangat tededah dengan snek dan makanan kurang sihat ni. Ramai juga ibu bapa ambil jalan mudah belikan untuk mereka tanpa fikir masa akan datang.

Kanak-kanak disogokkan dengan pelbagai makanan seperti sosej, daging burger, kentang putar dan makanan ringan yang lain. Kita mungkin boleh kawal kalau di rumah. Kat sekolah macam mana pulak? Kantin sekolah..luar kawasan sekolah?




Akak memang tersangat jarang nak belikan untuk Along Angah. Saja-saja nak beli memang tak la. Kalau boleh memang tak nak ikut kemahuan mereka nak membeli. As a parent, kita memang wajib kawal selera mereka terhadap makan kurang sihat macam ni.

1. Keluarga contoh terbaik
Nakkan makanan sihat untuk anak-anak, kita kena mulakan dari rumah dan kita sebagai ibu ayah kena amalkan makanan sihat. Nak makan nugget, hotdog boleh..jom kita buat sendiri. Bukan susah pun. Akak pernah kongsikan resepi homemade nugget sebelum ni.

Kita tak nak anak makan jajan?. Jangan la dibeli dan kita sendiri STOP dari membeli semua tu.

2. Buah-buahan/Sayuran
Jadikan menu wajib dirumah..jadinya bila selalu ada dan biasa..insyaAllah mereka pun akan suka. Pasti gubahan yang menarik yang boleh buatkan mereka teruja nak makan.




Hari-hari nak ngadap bento yer. Untuk anak-anak apa salahnya. Jadi lah ibu yang kreatif.

3. Reading Bòok
Boleh juga dibeli buku-buku yang berkaitan. Dari situ mungkin mereka akan lebih berminat. Buku mewarna contohnya. Anak-anak kan suka main color. Mungkin kita juga boleh libatkan diri dengan aktiviti mereka kan.



4. Aktiviti Sekolah
Kantin sekolah memang banyak jual jajan kan. Kita mungkin boleh mengambil peluang menghadiri sesi perjumpaan dengan guru sekolah seperti mesyuarat PIBG sekolah dan menyarankan dengan tegas bahawa makanan jajan tidak seharusnya dijual di kantin sekolah. 

5. Hadiah/Token
Berikan 'physical token' kepada anak-anak anda apabila mereka mula makan sayur, buah dan makanan berkhasiat yang bukan kegemaran mereka. Kadang-kadang benda macam perlu untuk kita encourage mereka berbuat sesuatu yang baik kan. Pasti mereka akan teruja memiliki token tersebut. Gunakan token tersebut untuk hadiahkan mereka perkara yang disukai mereka seperti permainan.

6. Ellakkan membeli Jajan dan Makan tidak perlu untuk program sekolah /birthday party anak-anak.

Macam mana? Ok tak perkongsian hari ini? Akak pun sedang amalkan untuk anak-anak. Masih juga educate abah mereka untuk tidak lagi membeli makanan yang tidak sihat. Semoga kesihatan anak-anak kita terjaga dan mereka mendapat nutrisi yang lengkap untuk perkembangan minda mereka.

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me