Saturday, August 27, 2016

# Nutriferon # SET IMUN

SAKIT TEKAK ATAU TONSIL DIKALANGAN KANAK-KANAK

Minggu lepas si abang ngah batuk on off. Dr ckp dah ada tonsil tp belum teruk. Ermmm patut la makan pun tak selera. Asal mkn je jenuh sejam nak habiskan makanan. Nasib baik bertahan dengan Nutriferon. Badan panas sikit terus lega.



Apa itu Tonsil?



Tonsil sememangnya wujud pada semua orang terutamanya pada golongan kanak-kanak. Tonsil bertindak sebagai sebahagian daripada sistem pertahanan badan sewaktu masih kecil kerana pada waktu tersebut sistem imuniti badan belum lagi mencapai tahap kematangan sepenuhnya.Imuniti yang dibekalkan oleh ibu sewaktu dalam kandungan juga sudah beransur-ansur hilang.


Pada awal usia kanak-kanak, saiz Tonsil ini akan meningkat sedikit demi sedikit sehingga mencapai ke suatu tahap yang kekal atau plateau. Apabila kanak-kanak mencapai usia persekolahan, maka saiz kelenjar ini lama-kelamaan akan menjadi semakin kecil.
Hal yang demikian menerangkan mengapa Tonsil jarang kelihatan atau jika dikesan pun adalah dalam saiz yang agak kecil pada golongan dewasa.




Tanda-tanda kanak-kanak mendapat radang Tonsil adalah
1. Demam
2. Sukar untuk menelan
3. Bunyi suara serak/ganjil
4. Nafas berbau
5. Bengkak pada kelenja tekak
6. Tidur berdengkur/berbunyi
7. Kelenja tekak akan nampak merah dan terdapat putih-putih di atasnya.

Bahaya ke tak Tonsil ni?

Macam mana nak tahu jika anak kite terkena jangkitan virus atau bakteria?


Jika jangkitan virus:
Anak akan mengalami demam tinggi dan rendah tak menentu masa. Dan anak itu juga kelihatan cergas walaupun dia demam. Demamnya juga adalah lebih panjang.

Jika jangkitan bakteria pula:

Anak akan kelihatan lemah dan tidak bermaya, tetapi demamnya lebih singkat. Ia biasanya mempunyai kecenderungan untuk serangan yang berulang-ulang.

Tapi jika jangkitan bakteria lagi berbahaya

Sebab jangkitan virus adalah dari salur pernafasan (upper respiratory tract infection) 


Makakala bakteria pula, biasanya daripada jenis beta hemolitik streptokokus dikenalpasti sebagai punca jangkitan yang paling kerap berlaku. Jika jangkitan tonsil ini merebak ke kawasan peritonsilar, maka manifestasinya akan menjadi lebih teruk sedikit.

Kawasan peritonsilar akan mengalami keradangan dan kadang-kadang pengumpulan nanah akan berlaku. Ini menyebabkan saluran pernafasan menjadi lebih sempit dan ada kalanya menyebabkan kesukaran bernafas.

Boleh ke diberi produk Shaklee?



Boleh sgt. Untuk kanak-kanak 1 hingga 3 tahun boleh diberikan Mealshake. Manakala utk 3 tahun ke atas boleh diberi chew vit c shaklee bagi mengukuhkan sistem imun dan boleh diberi suku daripada sachet nutriferon untuk imun booster. 


Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster) ciptaan pakar imun, Dr Kojima dari Jepun. Sangat digalakkan diambil oleh mereka yang punya masalah ANTIBODI yang LEMAH, SENANG SAKIT dan sakit yang lambat recover.



Abang ngah hari tu batuk dan demam on off lepas bagi 1 sachet Nitriferon terus lega..3 hari lepas tu demam lagi. Sekarang Alhamdulillah..bagi diaorg bykkan minum air kosong. Penting tu!

Inginkan Konsultasi dari akak mengenai produk Shaklee..boleh terus wsap akak yer.

012 4513311

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me