Friday, July 15, 2016

# GENERAL INFO

KEPENTINGAN MENJAGA PEMAKANAN DI MUSIM RAYA

💖 KEPENTINGAN MENJAGA PEMAKANAN DI AIDILFITRI💖

Penting sgt2 menjaga pemakanan kita di hari raya ni..ramai jugak bila tiba hari raya bila time mkn dah tak ingat sakit yg ada..so beringat...



Ada tips ckit utk dikongsi..selain boleh amalkan

1. Makan secara bersederhana
Salah satu cara yang berkesan untuk mengawal berat badan adalah dengan cara makan secara perlahan. Tidak perlu kot nak balas dendam sbb sbln berpuasa..Pentingnya untuk kita menjaga etika dalam pemakanan.

2. Kurangkan makanan berminyak dan kolestrol
Bila membincangkan tentang makanan berminyak dan berkolestrol ini, ianya agak sukar untuk dipisahkan. Setiap pemakanan yang kita ambil di hari raya boleh dikatakan banyak yang berminyak dan berkolestrol. Apa yang kita perlu jaga untuk tetap diet adalah dengan mengurangkan kuantiti makanan itu sendiri. Tidak salah untuk makan makanan yang berminyak dan berkolestrol asalkan tahu kuantiti yang diambil.

3. Banyakkan pengambilan serat
Mungkin anda boleh banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan setelah mengambil makanan yang berminyak dan berkolestrol agar memudahkan penghadaman. Penghadaman yang lancar boleh menghalang lemak terkumpul di dalam badan.

4. Kurangkan minuman bergas dan manis
Yang ni mmg tak boleh dipisahkan yer..apa2 pun minum lah secara bersederhana. minum secara berlebihan akan menyebabkan seseorang itu mudah mendapat penyakit kencing manis. Tidak mustahil bagi mereka yang berusia muda mengalami penyakit seperti ini.

5. Banyakkan minum air masak
Untuk meneutralkan gula di dalam badan, adalah penting untuk banyakkan minum air kosong. 8 gelas sehari sudah cukup untuk membuang asid dan toksin di dalam badan.

6. Amalkan pemakanan seimbang
Pemakanan yang seimbang memainkan peranan yang penting untuk memastikan diet di hari raya berjalan dengan lancar.

7. Jom bersenaman
Raya..raya gak yer..jom bersenam sambil2 boleh slim..😀😀 bersenam juga dapat membantu untuk mencegah pelbagai penyakit.

8. Amalkan pytocol st utk melindungi dan mengawal tahap kolesterol anda..lecithin/omega guard utk kawal lemak selepas mengadap mkanan sedap2 tu...😃😃😃..herblax dan alfalfa plak utk detox...haaa lengkap utk anda..😊

Jadi, marilah kita sama-sama menjaga pemakanan di hari raya ini dan pastikan anda mengamalkan diet yang sihat.

#tsunamishaklee
#SGV
#GMFtsunami

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me