Thursday, October 22, 2015

# EPIDURAL # GENERAL INFO

EPIDURAL MENGURANGKAN SAKIT BERSALIN

EPIDURAL MENGURANGKAN SAKIT BERSALIN

Bagi ibu bersalin, epidural amat berguna utk melalikan saraf pudendal.  Dengan itu, dapat mencegah kesakitan akibat pengecutan rahim dan pengembangan penarikan otot-otot pelvic serta vagina semasa kepala bayi memasuki salur peranakan sebelum dilahirkan.
Alhamdulillah, bersalinkan 2 baby boy yang hensem saya bebas EPIDURAL. Bersalinkan anak kedua dipaksa bersalin (induce) dan bila dipaksa memang sakitnya lain macam ckit dari anak sulung..hanya DIA yang tahu bagaimana sakitnya..huhu



KEGUNAAN EPIDURAL?
  • Kurangkan sakit semasa bersalin..korang ni mmg xnak rasa sakit ke?..sakit bersalin paling ditunggu2 wanita tau tak..hihi
  • Teknik pembiusan untuk pembedahan seperti cesarean, pembedahan ortopedik, pembedahan urologi, pembedahan ginekologi
  • Teknik gabungan dengan pembiusan penuh sebagai penahan sakit semasa pembedahan dan selepas pembedahan seperti pembedahan usus.
  • Mengurangkan kesakitan akut seperti patah rusuk dan kesakitan kronik seperti kanser / paliatif


Owhhh baru tau kegunaan EPIDURAL. Bukan hanya utk bersalin rupanya..hihi
Epidural merupakan suntikan ubat pelali ke ruang epidural saraf tunjang di tulang belakang yang mengebaskan saraf dana menghalang pesakit merasa sakit semasa bersalin atau semasa prosedur pembedahan sedang dijalankan dibahagian pusat kebahagian bawah badan.

KENAPA WANITA BERSALIN MENGGUNAKAN EPIDURAL?
  • Mengurangkan rasa sakit ketika bersalin membantu wanita agar tidak serik atau fobia mengandung lagi..hehe..pengalaman bersalin 2 orang tu tidak la lagi fobianya..tp teringin lagi ni..belum rezeki..huhu
  • Pesakit akan dapat melihat, menyentuh dan mendengar tangisan bayi sebaik-baik sahaja zuriat itu dilahirkan dan ibu juga dapat terus menyusukan mereka sebaik dilahirkan.
  • Epidural adalah pilihan yang baik bagi ibu-ibu yang tak tahan sakit bersalin, ibu bersalin sulung dan ibu yang akan mengalami masa bersalin yang panjang.
  • Jika ibu memerlukan bantuan forcep atau vacuum pada saat akhir utk mengeluarkan bayi atau jika pembedahan cesarean perlu dijalankan atas sebab2 tertentu, pembedahan boleh dilakukan segera.
  • Ibu akan lebih tenang semasa proses bersalin dan semasa meneran bayi. Oleh itu, ibu tidak panic dan stress dan boleh mendengar arahan yang diberikan

Ermmmm…macam best je kan?hehe
Tapi pengalaman sendiri tak pernah rasa terbeban utk amik epidural tp mungkin apa yang kita rasa tak sama dengan ibu2 lain rasa. Masing2 punya masalah juga mungkin tak sama kan.


Jumpa lagi di next entry…J

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me