Thursday, October 15, 2015

# GENERAL INFO # PARENTING

6 TIPS UNTUK ANAK SUKAKAN SAYUR


Anak saya memang memilih makanan tapi diaorg sangat sukakan sayur. Memang dalam setiap masakan saya wajib ada sayur. Si abg paling suka sayur bila banyak bawang putih, bawang besar. Tak tau la mcm mana dia boleh tersuka bawang..hihi. Alhamdulillah senang kerja saya, tak perlu nk paksa2 mkn sayur.

Ibu2 yang anak tak suka langsung sayur mesti susah hati kan. Sayur kan mempunyai kandungan zat yang tinggi.


Jom kita tengok beberapa tips untuk dikongsi.

1. Jadi model kepada anak-anak.
Nak bagi anak sukakan sayur..jatuh cinta dengan sayur, kita sebagai parent perlu jadi model. Bukan calang2 model tau..hihi. Jadi setiap hidangan pastikan ada sayur tp bukan buat hiasan jer. Kita pun kena tunjuk suka makan sayur sama. Agak pelik kan kalau ibu bapa sibuk suruh anak makan sayur tetapi mereka sendiri tak makan sayur dan kurang makan buah-buahan. Saya memang hantu sayur, jadi memang tak de masalah utk sediakan sayur dalam setiap hidangan mereka.

2. Perkenalkan sayur yang berwarna warni.
Kanak-kanak memang sangat sukakan warna warni kan. Jadi sebagai ibu bapa kita kena kreatif menyediakan sayur supaya anak sukar menolak. Anak saya sangat sukakan carrot, kobis, salad, kangkung tapi tak suka sgt  dengan sawi. Sebab kadang-kadang sawi tu agak pahit kan. Pelbagaikan warna warni sayur mcm buat sayur campur dan dalam masa yang sama letak sawi sikit. Lagi satu potong sayur pun kena kreatif juga la kan..) .Ini banyak di praktikkan dalam bento.

3. Selitkan sayur dalam makanan kegemaran mereka.
Ada ibu berkongsi yang dia sering selitkan sayur dalam makanan kegemaran anak dia seperti dalam bubur nasi, spaghetti dan macam-macam lagi. Katanya dia selalu potong sederhana atau halus supaya anak tidak perasan akan kehadiran sayur tu.

4. Jangan terus abaikan sayur bila anak menolaknya.
Sesetengah ibu bila tahu anak tak suka sayur, mereka terus tak masukkan sayur bila memasak. Alasan mereka sebab anak tak makan. Nanti anak pilih seketul-seketul sayur tu letak tepi. Ini silap ibu sebenarnya. Dah tahu anak tak nak sayur terus tak nak masukkan sayur. Semua amalan bermula dari rumah, walaupun anak tak suka makan sayur mesti tetap masukkan sayur. Boleh je potong kecil-kecil kan. Jadi nak tak nak kena telah juga.

Anak-anak saya kalau bawa makan kat luar memang jenis tak memilih. Memang segala jenis sayur diaorg telan. 

5. Pujuk anak dengan kasih sayang.
Tips ini saya amalkan sendiri bila anak saya tak nak makan sawi. Pujuk dengan kasih sayang. Cakap kat diaorg kalau makan sayur ni nnti jadi pandai, bijak. Cikgu mesti suka kalau budak yang makan sayur. Ini yang selalu saya praktikkan...hehe

6. Perkenalkan sayur seawal 6 bulan
Seperti yang saya kongsi kan di atas tadi, memang tugas ibu memperkenalkan sayuran seawal usia anak 6 bulan ni memberikan manfaat kepada tabiat memakan sayur. Saya perhatikan ramai ibu tak sanggup nak bagi anak makan sayur sebab lebih suka bagi anak mereka makan nestum. Memang nestum mudah disediakan tetapi masakan ibu buat lebih berkhasiat. Apatah lagi ibu boleh terus bagi sayur kepada anak mereka. Sayur untuk kesihatan dan tumbesaran yang maksimum.

Macam mana? Agak-agak ok tak?...cuba dulu taw..

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me