Wednesday, July 8, 2015

5 CARA MENINGKATKAN KESUBURAN WANITA

Cara MeningkatkanKesuburan? Apabila bercerita pasal tahap kesuburan, wanita seringkali dikaitkan. Tetapi perlu diingatkan, lelaki juga berhadapan dengan masalah kesuburan tau..lps ni kita story pasal kesuburan lelaki plak la..

Kesuburan wanita dikaitkan dengan kadar peningkatan kualiti terlur/ovum yang dikeluarkan setiap bulan. Terdapat banyak cara tapi hari ni nak kongsi  5 cara penting.



1. Amalkan makanan yang meningkatkan kesuburan - Makanan berkhasiat penting untuk badan kitamemberikan memberikan manfaat bagi kesuburan.

  • Asid folat - Asid folat penting untuk melancarkan proses ovulasi. Bahan makanan yang kaya asid folat diantaranya adalah asparagus, bayam, jagung, kacang hijau, dan buah-buahan seperti pepaya dan jeruk
  • Zat besi - Zat besi memberikan pengaruh pada kualiti sel telur. Bayam, kacang tanah, dan kentang kaya dengan zat besi.
  • Vitamin E - Vitamin E bermanfaat untuk menjaga kualiti sel telur, dan makanan yang kaya vitamin E diantaranya adalah sawi, paprika merah, dan biji bunga matahari.


2.   Bersenam/amal gaya hidup sihat 

amalkan senaman ringkas agar kekal aktif dan peluang hamil meningkat. 

3.  Rehat yang cukup - sangat penting jika tidak keadaan kita akan menjadi stress. Tahukah anda bila stress akan menyebabkan peluang hamil menurun. Jangan stress2 tau!

4. Elakkan alkohol dan kafien tau - kalau dulu sblm saya menjalani rawatan kesuburan memang semua ni saya stop. hari2 minum air putih jer..huhu

5. Amalkan diet sihat bagi mereka yang mempunyai berat badan belebihan

Entry sebelum ini ada  fiza selitkan Panduan Pemakan untuk Kesuburan. Semoga bermanfaat untuk kita semua.


1 comment:

Eny Abdullah said...

tips bagus ni..
done follow :)

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...