Thursday, July 2, 2015

# PEROKOK TEGAR # TESTIMONI: BERHENTI MEROKOK

11 CARA MUDAH BERHENTI MEROKOK

Merokok?..bahaya bagi si perokok..mengundang pelbagai penyakit..bahaya juga bagi org sekeliling yang menghidu asap rokok anda!!!!

Kata orang..kalau nak seribu daya...tak nak seribu dalih kan..Suami saya boleh stop merokok  selama seminggu apabila keadaan kewangan dia agak kritikal...ermmm..boleh plak kan? tapi lepas tu kembali seperti biasa!..huhu



Jom cuba 12 tips mudah dibawah:

1.  Cuba lengahkan masa merokok ~ apa kata bila adanya keinginan nak merokok cuba lengahkan dalam 5-10minit.

2. Menarik nafas panjang ~ Tarikh nafas 3 kali secara perlahan-lahan..haa..apa anda rasa?..:)

3.  Minum air Masak ~ bila teringin sangat nak merokok carilah air dulu..teguk mineral water pun dah ok. Yang pasti elakkan minuman berkafein

4.  Menyibukkan diri - Buat sesuatu bagi mengalih fikiran dan untuk melupakan rokok..ermmm cuba je lah, buat benda lain..jangan asyik ingat rokok jer..tak sayang duit ker???

5.  Elakkan dari orang yang Merokok ~ salah satu faktor susahnya berhenti merokok kan?..bila kita cuba..ada kawan yang masih merokok..dah tak jadi berhenti..cuba dan cuba elakkan diri dari suasana & situasi yang mendorong anda untuk merokok..

6. Mengunyah sesuatu ~ kunyah la apa2 pun, asalkan jangan merokok..elakkan benda manis

7.  Membasuh tangan selalu

8.  Mandi dengan kerap

9.  Meregangkan otot ~ Lakukan senaman regangan apabila rasa mengantuk

10. Meditasi

11. Memohon doa ~ Berdoa agar dikuatkan azam dan tingkatkan usaha..InshaAllah..katakan TIDAK pada ROKOK!!

Jom tengok bagaimana Abang Hensem ni berjaya Berhenti Merokok dengan Cepat Selama-lamanya.


1 comment:

hainom OKje said...

Nasiblah laki mak tak merokok hihi....senang kerja

POPULAR POSTS

Follow Me