Friday, June 12, 2015

RAWATAN UNTUK KANSER SERVIK

Jika pangkal rahim wanita disahkan menghidapi dysplasia, wanita tersebut mungkin perlu rawatan untuk pembuangan sel yang tidak normal dari pangkal rahim. Dalam kes yang ringan, hanya ujian pap berkala diperlukan. Manakala dalam kes yang teruk, sel yang tidak normal mungkin dibuang menggunakan kaedah cryosurgery (pembekuan), cauterization (pembakaran) atau laser.



Rawatan untuk barah pangkal rahim.



Rawatan barah pangkal rahim bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan, tahap rebakan barah dan tahap kesihatan wanita tersebut. Rawatan utama untuk barah adalah pembedahan, terapi radiasi dan kemoterapi.



1.  Pembedahan - Dalam pembedahan, doktor membuang barah tisu. Untuk barah pangkal rahim yang tidak merebak melepasi pangkal rahim, prosedur ini kerap digunakan:

  • Conization menggunakan teknik yang serupa seperti cone biopsy untuk membuang tisu yang luar biasa. Ia boleh digunakan untuk membuang microinvasive barah pangkal rahim
  • LEEP menggunakan elektrik melalui cangkuk dawai yang halus. Tisu dang menggunakan cangkuk, ia boleh digunakan untuk membuang microinvasive barah pangkal rahim.
  • Hysterectomy - pembedahan untuk membuang rahim dan pangkal rahim. Hysterectomy boleh jadi simple hysterectomy, di mana pembuangan rahim dan pangkal rahim atau radical hysterectomy yang mana pembedahan melibatkan pembuangan rahim, pangkal rahim, bahagian atas faraj dan tisu di sekeliling pangkal rahim. Radical hysterectomy turut termasuk pembuangan kelenjar di pelvis. Jika perlu, bilateral salpingo-oophorectomy (pembuangan kedua-dua salor falopian dan kedua-dua ovari) dilakukan pada masa yang sama.

2.  Radioterapi - Menggunakan radiasi untuk memusnahkan sel barah. Radioterapi mungkin disarankan sekiranya pesakit tidak sesuai untuk pembedahan. Ia mungkin juga untuk ketumbuhan yang telah merebak ke dalam tisu sekeliling pangkal rahim yang menyukarkannya untuk dibedah. Radioterapi mungkin juga digunakan selepas pembedahan atau digabung dengan kemoterapi. 

Kesan sampingan daripada terapi radiasi bergantung kepada dos dan bahagian badan yang dirawat. Kesan sampingan yang kerap terjadi termasuk letih dan lesu, reaksi pada kulit (kering atau kemerahan pada kawasan rawatan radiasi), hilang selera makan, loya, muntah, ketidakselesaan semasa buang air kecil dan cirit birit. Antara kesan sampingan radiasi terapi dalaman (internal radiation therapy) adalah termasuk sakit perut dan usus tersumbat. Kebanyakan kesan sampingan akan hilang selepas rawatan tamat.


3.  Kimoterapi - Rawatan barah menggunakan ubat anti-barah. Tujuannya adalah untuk membunuh sel barah dengan menghalang sel barah daripada bertambah. Kesan sampingan yang kerap berlaku loya dan muntah, hilang selera makan, cirit birit, letih lesu, bilangan sel darah rendah, perdarahan atau lebam selepas luka kecil atau cedera, kebas dan rasa mencucuk-cucuk di tangan atau kaki, sakit kepala, rambut gugur dan kehitaman pada kulit dan kuku. Kesan sampingan selalunya hilang selepas rawatan lengkap.

4.  Rawatan paliatif - Rawatan mengurangkan sakit dan gejala penyakit yang lain. Penjagaan paliatif boleh diperolehi oleh semua pesakit barah yang mengalami kesakitan dan tekanan tanpa mengira tahap rawatan. Ia amat penting bagi penghidap barah di peringkat akhir yang mengharapkan kehidupan yang selesa tanpa kesakitan dan tekanan.


Vaksin HPV (Human Papillomavirus)

Vaksin ini boleh mengurangkan risiko mendapat kanser pangkal rahim sehingga 70%. Ada 2 jenis vaksin pada masa ini, iaitu Gardasil dan Cervarix. Vaksin ini menghalang seseorang wanita itu dari dijangkiti kuman HPV isitu penyebab utama kanser pangkal rahim. Walaubagaimanapun, vaksin ini tidak berkesan untuk wanita yang telah dijangkiti virus ini. Sebaiknya vaksin ini di beri ke wanita remaja dari umur 13 tahun atau wanita yang belum pernah mengadakan hubungan seks. Ia kurang berkesan untuk wanita yang berumur lebuh dari 26 tahun.


Ingin saya nasihatkan bahawa kita hanya berusaha kerana janji Allah tiada penyakit Allah turunkan tanpa penawar kecuali mati. Kami di Shaklee menawarkan Nutrisi Lengkap untuk pesakit Kanser tetapi Shaklee bukan ubat tetapi nutrisi, maka jangan tinggalkan ubat dan rawatan yang dirasankan pihak doktor.






  • Vivix - Berperanan memperbaiki sel sihat dan merencat sel kanser, mempercepatkan proses penyembuhan.
  • Alfalfa - Mengalkalikan tubuh supaya sel kanser menjadi pasif
  • Peppermint Ginger Plus -  Mengatasi rasa loya kesan ubat kimo
  • Performance Drink - Terhidrasi atau menghalang kehilangan bendalir dalam badan
  • ESP - Kritikal bagi memastikan paras  kalori dan protein mencukupi. Pesakit perlu tenaga lama dengan paras glukosa yg rendah.
  • Vitalea - Mengandungi kesemua vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh
  • SR Vita-C - Dos vitamin C yang lebih tinggi membantu mempercepatkan proses pemulihan sel baru
  • B-Complex -  Sangat penting untuk penghasilan sel darah merah
  • Omega Guard -  Untuk mengurangkan eicosenoid tak baik yang merangsang perkembangan sel kanser
  • DTX Complex - Detoks hati dari ubat kimo yang beracun dua minggu selepas tamat kimo
  • Nutriferon - Menggalakkan penghasilan interferon. Interferon menggalakkan penghasilan lebih banyak sel imun
  • Caratomax - Previtamin A mengawal pengembangan sel sihat selepas terapi kimo

  • Kesan kepada setiap individu mungkin berbeza kerana setiap dari kita adalah unik dan tahap kanser setiap orang adalah berbeza. Bagaimanapun kami memberi harapan baru terhadap pesakit kanser melalui Set Kanser Shaklee. Lihat juga Testimoni sembuh dari Kanser Servik sebagai rujukan anda.



    Konsultasi percuma boleh hubungi fiza: 
    Shaklee ID: 949698 
    sms/whatsapp: 012 4513311
     FB Page: Qisya E Shoppe
    email: eijamw@gmail.com


    2 comments:

    Nurhaziq Abdul Hafiz said...

    Bahaya kan kanser servik ni.

    Fiza Hasan said...

    Sangat bahaya bro..pembunuh utama wanita!

    SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

    HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...