Monday, June 15, 2015

# Diabetes # KAWALAN GULA

5 PENYEBAB DIABETES

Tahukah anda mengapa pesakit kencing manis di Malaysia saban hari makin meningkat? Jom ketahui punca kencing manis di sini.
Semua sel dalam tubuh manusia memerlukan gula agar dapat bekerja dengan normal. Gula dapat masuk ke dalam sel-sel tubuh dengan bantuan hormon insulin. Jika jumlah insulin dalam tubuh tidak mencukupi, atau jika sel-sel tubuh tidak memberikan respons terhadap insulin, maka akan terjadilah penumpukan gula di dalam darah. Perkara inilah yang terjadi pada pesakit diabetis mellitus, atau yang juga dikenali sebagai penyakit kencing manis.


Di Malaysia, jumlah pesakit kencing manis kini mencecah 1.2 juta orang dengan catatan 650,000 kes baru setiap tahun. Kebanyakan pesakit tidak sedar mereka menghidap penyakit kronik ini hinggalah mengalami pelbagai gejala yang menjejaskan kualiti hidup.
1. Kelebihan berat badan (diabities)Lebih dari 85 % penderita diabetes diketahui memiliki lebihan berat badan. Obesiti sering dikaitkan dengan risiko diabetes. Aktiviti bersukan sangat dianjurkan untuk menurunkan berat badan dan menurunkan insulin.
Insulin berfungsi untuk menurunkan kadar gula dalam darah. Penelitian telah menunjukkan bahwa turunnya berat badan beberapa kilogram saja dikatakan dapat mencegah diabetes.
Salah satu faktor utama penyebab diabetes adalah gemarnya seseorang dalam pengambilan makanan yang tinggi gula dan lemak. Makan makanan tinggi gula dan lemak menjadi punca kenaikan berat badan, yang pada akhirnya akan meningkatkan insulin sehingga risiko terkena diabetes pun menjadi meningkat.
Pengambilan makanan yang tidak sihat seperti ini juga berisiko meningkatkan kadar kolesterol dan tekanan darah. Tekanan darah dan kolesterol yang tinggi sering dikaitkan dengan penyakit diabetes dan penyakit jantung.
Jadi, ada perlu tahu bahawa tubuh mempunyai kemampuan terbatas dalam mengolah makanan yang anda makan. Jika anda makan terlalu banyak karbohidrat, maka tubuh akan menyimpannya dalam bentuk gula dalam darah(glikogen). Jika perkara ini berlaku pada setiap hari, cubalah anda bayangkan betapa ‘menggunungnya’ pengumpulan glikogen yang disimpan dalam tubuh yang membawa kepada gejala diabetes.
3. Faktor disebabkan dari keturunan
Satu kajian yang dijalankan ke atas penduduk tempatan mendapati 11.7% daripada pesakit diabetes yang dimasukkan ke Hospital Besar Kuala Lumpur mempunyai sejarah penyakit diabetes yang positif.
Kajian awal ada menunjukkan penyakit diabetes sering menimpa pasangan kembar serupa. Kebarangkalian 60% untuk seorang kembar mengalami penyakit ini setelah dewasa jika kembar seorang lagi mempunyai penyakit diabetes iaitu diabetes yang tidak bergatung pada insulin.
4. Kondisi tertentu pada wanita
Wanita yang memiliki ‘sindrom ovarioum polikistik’ lebih berpotensi untuk menderita diabetes dan kencing manis jika dibandingkan dengan wanita lain. Sindrom ini merupakan ketidakseimbangan hormon dalam badan.
Wanita yang pernah melahirkan bayi dengan kategori gemuk (4kg lebih) turut berisiko terkena diabetes. Wanita hamil yang menderita ‘diabetes gestasional’ (diabetes yang terjadi selama kehamilan), dikatakan tujuh kali lebih cenderung untuk terkena diabetes pada masa yang akan datang jika dibandingkan dengan wanita hamil yang tidak mengalami diabetes gestasional ini.
5Kurang aktiviti bersukan
Tidak aktif dan kurang bersenam berkaitrapat dengan peningkatan risiko penyakit kencing manis. Senaman dapat melindungi seseorang dari mendapat kencing manis iaitu dengan cara meningkatkan kesan atau sensitiviti insulin.
Senaman yang dilakukan secara teratur baik untuk penyakit kencing manis kerana ini dapat menambahkan lagi pembakaran gula dalam otot-otot dan ia akan mengurangkan kandungan gula dalam darah.
Mengidap penyakit kencing manis tidak bermakna anda hidup seperti dipenjarakan. Jika anda ikut langkah-langkah dalam rawatan dan kawalan penyakit ini, sudah pasti anda boleh menikmati kehidupan yang lebih sihat dan bahagia. Marilah kita mengurangi serta menjauhi penyakit kronik ini sebelum semuanya terlambat!

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me