Friday, May 29, 2015

Progesteron Penting Untuk Proses Kehamilan

Assalamualaikum semua..

Hari ni nak story mengenai salah satu hormon yang ada pada setiap wanita dan perlu ada sebab ianya penting untuk proses kehamilan.

Apa itu Progesteron?
Hormon semulajadi dihasilkan ovary dan penting untuk proses penyediaan endometrium (dinding rahim) bagi implantasi embrio.  Apabila satu ovari menghasilkan telur, ia juga akan mula menghasilkan progesterone.

Terdapat banyak penyebab berlakunya kadar penurunan kadar progesterone.  Antaranya ialah disfungsi hati, dominasi estrogen akibat pencemaran lingkungan, resistensi insulin, stress, diet, kurang senaman dan pengambilan ubatan tertentu.

Wanita sekarang seringkali mengalami masalah begini dan mereka yang kekurangan progesterone akan menunjukkan simptom-simptom seperti:



  • Perubahan mood, keresahan, rasa gugup, ketakutan yang tidak rasional dan mudah meradang
  • Kemurungan
  • Sakit kepala, migraine
  • Hot flush (rasa panas pada waktu malam)
  • Kurang libido/minat terhadap aktiviti seksual
  • Masalah haid tidak teratur / pendarahan yang banyak
  • PMS
  • Menopaus dan masalah peri-menopaus
  • Masalah payudara, sakit, lembut
  • Endrometriosis
  • Polycystic ovarian syndrome (PCOS)
  • Kemurungan selepas bersalin (postpartum depression)
  • Kenaikan berat badan
  • Tidak subur
  • Keguguran

Ada 1 kes pernah saya baca pada seorang wanita akibat kekurang hormone progestero ini.  Beliau terlibat dalam satu kemalangan jalanraya dan dimasukkan ke hospital beberapa bulan.  Akibat pengambilan terlalu banyak ubat, besar kemungkinan berlakunya kerosakan hormon.  Kelenjar hormone dalam badan kita sangat2 sensitif terhadap bahan kimia dan kerosakan hormon mengambil masa yang lama untuk dirasai kesannya. – DR RUSHMINI MARIS ISMAIL (Marissa Esthetic Semenyeh Sentral).

Cara Semulajadi Tingkatkan Paras Progesteron Dan Mengekalkan Keseimbangan Hormon Dalam Badan
  • Elakkan pengambilan makanan dan herba yang meningkatkan paras estrogen
  • Tingkatkan pengambilan Vitamin B6 dan Vitamin C
  • Ambil makanan yang mengandungi Zink
  • Ambil makanan yang kaya dengan Magnesium
  • Kawal tahap stress
  • Ketahui jenis-jenis herba yang perlu diambil & perlu dielakkan
  • Gunakan krim regesteron semulajadi

Peningkatan hormon dalam tubuh akan member kesan positif kepada kesihatan secara menyeluruh.  Seseorang akan merasa lebih selesa dan segar selepas terapi meningkatkan hormone.  Hormon yang baik meningkatkan penyerapan nutrient pada tubuh kita kerana pengambilan vitamin tanpa baik pulih hormone tidak akan berkesan.


Di Shaklee, kami menawarkan rangkaian SET KESUBURAN untuk anda diluar sana yang merancang untuk hamil.  Tetapi ini hanya suplimen yang mungkin dapat membantu anda mengatasi masalah yang dihadapi.  Pandangan daripada pakar mengenai masalah tuan/puan amatlah diperlukan sebelum kami mencadangkan bentuk suplimen yang perlu diambil.


Supplement yang sangat penting untuk kesuburan terutamanya buat lelaki. Ia membantu menjaga fungsi organ seksual dan penghasilan hormon testosterone. Kekurangan zinc pada lelaki akan menjejaskan bilangan, pergerakan dan kesihatan sperma.

Zinc juga membantu meningkatkan kesuburan bagi wanita. Ia membantu hormon oestrogen dan progesterone berfungsi dengan baik dan membantuk menghasilkan telur yang matang dan berkualiti untuk proses persenyawaan.


Antara keunikan Vitamin E keluaran Shaklee adalah ianya dilengkapi dengan Selenium, salah satu unsur penting untuk meningkatkan kuantiti sperma pada lelaki dan mengurangkan risiko kecacatan pada bayi. Vitamin E sering digunakan oleh pakar kesuburan dalam kaedah rawatan IVF. Ia merupakan sejenis antioxidant yang mampu meningkatkan kesuburan. Vitamin E mampu meningkatkan dan merangsagkan libido kerana ia meningkatkan pengaliran darah bagi ereksi yang lebih lama. Ia dikenali sebagai "VITAMIN CINTA"

Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung from iReach HD on Vimeo.


Bagi lelaki, vitamin C membantu mencegah penggumpalan sperma dan menjadikannya lebih bergerak aktif (sesuai untuk perokok). Jadi dapat menghasilkan sperma yang sihat dan berkualiti. Bagi wanita, ia membantu mengawal keseimbangan hormon, menguatkan sistem imunisasi dan meningkatkan kesuburan. Keunikan Vita-C Shaklee adalah pada sistem "sustained release" di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan dan akan bertahan lebih lama dalam badan.


Terdapat dua jenis vitamin B yang bermanfaat untuk menambah kesuburan, satu untuk lelaki dan satu untuk wanita. Vitamin B12 dapat menambah dan meningkatkan kualiti sperma dan vitamin B6 dapat meningkatkan kesuburan wanita. Jenis vitamin B yang lain juga penting untuk proses penyatuan sperma dan sel telur (conception). Penting terutama bagi emreka yang merancang untuk hamil kerana mengandungi asid folik yang diperlukan bagu awal kehamilan. Keunikan vitamin b-complex shaklee berbanding b-complex yang lain ialah ianya mengandungi 8 komponen penting vitamin B iaitu B1, B2, B3, B5, B6, B12 DAN 100% BIOTIN DAN ASID FOLIK. Asid folik yang terdapat di dlm vitamin shaklee ini apa yang specialnya berikutan sifatnya yang semulajadi dan berkualiti membuatkan ia mudah untuk diserap sehingga 99% berbanding yang terdapat di pasaran.


Supplement wajib untuk wanita yang sedang mencuba untuk hamil. Ia mampu mengawal dan mengatur ketidakstabilan hormon wanita sebagai langkah utama untuk menggalakkan kesuburan. Ia juga mampu mengecutkan cyst dalam rahim wanita yang boleh menghalang proses kehamilan. GLA complex membantu tubuh menghasilkan 'cecair kesuburan'. 'Cecair kesuburan' ini memberi 'ruang' untuk sperma terus hidup hingga 5 hari.

Sebagai tambahan, anda juga boleh mengambil Ostematrix dan Omega Guard:

Amat penting buat wanita sebagai persediaan persenyawaan sperma dan telur. Sebaik sahaja anda mengandung, anda memerlukan simpanan kalsium yang mencukupi dalam tubuh untuk dimanfaatkan oleh bayi anda. Ia juga membantu mengalkalikan tubuh untuk menyediakan persekitaran yang sesuai untuk persenyawaan sperma dan telur.

Mengandungi asid lemak Omega 3. Antara punca ketidaksuburan di kalangan lelaki adalah disebakan struktur sel sperma yang tidak terbentuk dengan sempurna. Omega 3 dapat membantu pembentukan acrosome yang lebih kuat dan sempurna. Acrosome merupakan struktur melengkung pada hujung kepala sperma yang memainkan peranan penting dalam proses persenyawaan telur wanita.

Bagi wanita pula, Omega 3 membantu mengurangkan gumpalan pada dinding uterus dan membolehkan telur yang telah disenyewakan dapat melekat dengan sempurna. 

Suplimen di atas hanyalah cadangan dari kami..boleh segera hubungi fiza utk sebarang konsultasi percuma.

Jika anda pengguna setia shaklee boleh klik di bawah utk membuat pesanan / terus hubungi fiza.


TEMPAH SEKARANG PRODUK SHAKLEE ANDA!


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=41c831141b8539bbbfc233928f6bf831
Konsultasi percuma boleh hubungi fiza:  

Shaklee ID: 949698
sms/whatsapp: 012 4513311  
FB / Page: Afriza Abu Hasan / Qisya E Shoppe 
email: eijamw@gmail.com


info: Mingguan Malaysia (Kesihatan: 25/01/2015) & DR RUSHMINI MARIS ISMAIL (Marissa Esthetic Semenyeh Sentral).

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...