Monday, December 28, 2015

BAHAYA GDM KETIKA HAMIL

9:13 AM 0 Comments
Diabetes Kehamilan atau biasanya dipanggil sebagai GDM merupakan satu keadaan serius yang berlaku kepada wanita hamil yang sebelum ini tidak mengetahui ada menghidap diabetes, tetapi kini mempunyai paras glukosa darah yang lebih tinggi dari paras mereka yang hamil normal.
GDM biasanya dikesan pada minggu ke 24 hingga minggu ke 28 kehamilan dan berlaku kepada hampir 20 peratus wanita hamil setiap tahun. Jika tidak dirawat, GDM boleh menyebabkan komplikasi yang serius kepada ibu dan bayi yang dikandung.
GDM mungkin berlaku kerana anda sudah menghidap diabetes (paras glukosa darah yang tinggi) sebelum hamil dan ini telah menjadi lebih nyata akibat stres daripada kehamilan.
Walau bagaimanapun, lebih kurang 90 peratus daripada kes GDM terjadi apabila badan anda tidak berupaya untuk menggunakan insulin dengan berkesan (hormon yang dihasilkan oleh pankreas untuk membolehkan glukosa masuk ke dalam sel-sel badan) ketika kehamilan.
Ini mungkin terjadi disebabkan oleh plasenta (organ yang membekalkan zat pemakanan kepada bayi melalui tali pusat) mula mengeluarkan hormon-hormon yang menghalang insulin untuk berfungsi secara berkesan.
Plasenta anda akan membesar pada trimester kedua dan ketiga, di mana lebih banyak hormon penghalang dikeluarkan dan seterusnya menyebabkan rintangan yang lebih tinggi terhadap tindakan insulin.
Lazimnya, pankreas anda akan bertindak balas dengan menghasilkan insulin tambahan untuk menangani rintangan tersebut. Bagaimanapun, anda mungkin memerlukan lebih tiga kali ganda insulin dari keadaan biasa.
Hasilnya, glukosa yang diserapkan ke dalam sel-sel badan menjadi terlalu sedikit dan glukosa yang tertinggal di dalam aliran darah pula meningkat tinggi.
GDM adalah berbahaya
GDM, jika tidak diurus dengan baik boleh membahayakan bayi anda.
Paras glukosa darah yang tinggi dalam aliran darah anda boleh memasuki plasenta, dan menyebabkan bayi anda juga mengalami paras glukosa darah yang tinggi.
Oleh kerana itu, pankreas bayi anda turut bertindak menghasilkan insulin tambahan untuk merendahkan paras glukosa darah yang tinggi.


Bayi akan mendapat tenaga (dalam bentuk glukosa) yang berlebihan dari yang diperlukannya, dan tenaga lebihan ini akan tersimpan sebagai lemak badan yang akan menyebabkan makrosomia (didefinisikan sebagai bayi yang lahir dengan berat 4.0kg atau lebih).
Jika bayi anda mengalami makrosomia, dia berkemungkinan akan menghadapi masalah kesihatan yang serius seperti kecederaan di bahu semasa kelahiran.
Walaupun tidak mempunyai makrosomia yang nyata, bayi anda mungkin mempunyai paras glukosa darah yang sangat rendah (hipoglisemia) selepas dilahirkan, masalah pernafasan dan penyakit kuning (jaundis) yang berlarutan.
Bayi anda juga berisiko untuk menjadi obes dan menghidap diabetes jenis 2 apabila dewasa kelak.
GDM juga boleh mendatangkan masalah kepada ibu. Dalam kebanyakan kes, jika bayi anda besar, anda akan mengalami kerumitan ketika melahirkan bayi dan anda mungkin perlu menjalani pembedahan caesarean.
Anda juga berisiko tinggi mendapat praeklampsia (berkait dengan peningkatan tekanan darah yang tinggi yang boleh menjadi serius, sehingga membahayakan keadaan bayi dan diri anda) semasa kehamilan.
Anda juga lebih mudah untuk mendapat GDM lagi semasa kehamilan akan datang. Menurut Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika Syarikat, wanita yang pernah mengalami GDM mempunyai 20 hingga 50 peratus kemungkinan untuk mendapat diabetes jenis 2 dalam tempoh 5 hingga 10 tahun selepas kehamilan.
Walau bagaimanapun, ini boleh dicegah - seperti yang telah dibuktikan dalam beberapa kajian ternama yang menunjukkan bahawa pengubahsuaian gaya hidup sahaja atau dengan penambahan ubat-ubatan oleh individu yang berisiko tinggi (termasuk wanita yang menghidap GDM) dapat mengurangkan sehingga 58 peratus risiko menghidap diabetes jenis 2.
Merawat GDM
Bagaimanapun, anda tidak perlu risau kerana GDM boleh diurus dan dirawat.
Rawatan untuk GDM termasuklah mengambil langkah-langkah untuk memastikan paras glukosa darah anda sentiasa berada di paras normal ketika mengandung.
Doktor akan menasihatkan anda supaya mengikuti pelan pemakanan yang sesuai dan juga meningkatkan aktiviti fizikal supaya paras glukosa darah yang tinggi dapat dikurangkan.
Anda juga perlu memantau paras glukosa darah anda dengan kerap (secara ideal, 4 hingga 6 kali sehari) bagi memastikan paras glukosa darah sentiasa berada di tahap yang normal.
Sesetengah wanita yang menghidap GDM mungkin memerlukan suntikan insulin, selain daripada amalan pemakanan sihat dan bergiat aktif dalam aktiviti fizikal, untuk mencapai paras glukosa darah yang disarankan.
Ubat antidiabetik secara amnya tidak disarankan ketika mengandung. Tetapi, terdapat kajian-kajian terkini yang menunjukkan bahawa sesetengah agen hipoglisemik oral (OHA) adalah selamat untuk digunakan ketika hamil.
Doktor mungkin mempreskripsikan salah satu ubat-ubatan ini jika peningkatan paras glukosa darah anda tidak terlalu tinggi.
Berita baiknya, pemantauan paras glukosa darah yang kerap di samping mengamalkan diet sihat dan kerap bersenam adalah sudah cukup untuk mengawal GDM anda sekali gus dapat mengurangkan risiko terhadap anda dan bayi.
Selepas bayi anda dilahirkan dan hormon plasenta sudah tidak lagi mengalir dalam badan anda, paras glukosa dalam darah anda biasanya akan kembali ke paras normal (melainkan jika paras glukosa anda sememangnya sudah tinggi, tetapi tidak disedari, sebelum hamil).
Oleh itu, anda tidak perlu berasa terlalu bimbang terhadap keadaan ini, namun begitu, anda perlu menjaga diri dengan baik dan nikmatilah kehamilan.
Adalah anda berisiko?
Anda berisiko tinggi menghidap GDM jika:
- Berumur 25 tahun atau lebih
- Ahli keluarga terdekat seperti ibu bapa atau adik-beradik, menghidap diabetes jenis 2
- Anda menghidap GDM ketika kehamilan yang lalu
- Anda mempunyai berat badan yang berlebihan sebelum anda hamil
- Anda pernah melahirkan bayi yang mati dalam kandungan atau melahirkan bayi yang mempunyai berat lebih 4kg ketika kehamilan terdahulu.
Doktor akan menjalankan ujian cabaran glukosa ke atas anda untuk mengesan GDM sama ada semasa lawatan pertama jika anda berisiko tinggi atau pada minggu ke 24 hingga 28 kehamilan, jika risiko anda tidak begitu tinggi.
Anda akan diberikan minuman berglukosa dan selepas itu (biasanya sejam kemudian), sampel darah akan diambil untuk menentukan paras glukosa darah.
Bacaan di bawah 7.8 mmol/L biasanya dianggap normal untuk ujian cabaran glukosa ini tetapi doktor mungkin akan mengulangi ujian tersebut jika anda berisiko tinggi.
Jika paras glukosa darah anda tidak dalam lingkungan normal, anda akan dikehendaki mengambil OGTT untuk mengesahkan sama ada anda menghidapi GDM.

info pasal GDM..next entry nak story pengalaman sendiri lak ada GDM seawal 13week..huhu

sumber: utusan.com.my

7 CARA MUDAH KEMPISKAN PERUT LEPAS BERSALIN

9:02 AM 0 Comments

Antara kerisauan yang sering mengganggu para wanita selepas bersalin adalah masalah perut buncit dan menggeleber. Terasa hilang keyakinan diri tatkala memerhatikan perut yang banyak meninggalkan parut rekahan dan bentuk yang semakin menggeleber.

Sebenarnya ada banyak cara yang ibu boleh lakukan untuk mendapatkan kembalil perut kempis bak anak dara atau sekurang-kurangnya tidak buncit seperti wanita hamil tiga bulan. Misi mendapatkan kembali perut kempis boleh direalisasikan asal sahaja ibu ada kemahuan dan berdisiplin. Nak tahu apa caranya? Perhatikan senarai berikut. Nampak macam senang tetapi ia memerlukan disiplin yang tinggi demi sebuah misi.



Menyusukan bayi sepenuhnya
Jangan pernah malas untuk memberi bayi susu ibu. Selain khasiatnya yang kita sedia maklum memberi banyak kebaikan kepada bayi, menyusukan bayi juga mempercepatkan proses pengecutan rahim dan membakar 200 hingga 600 kalori sehari.

Berbengkung dalam pantang
Ada ibu yang malas hendak memakai bengkung ketika berpantang. Kononnya leceh dan merimaskan. Tetapi kesukaran tersebutlah membuatkan anda boleh dapatkan kembali perut yang kempis. Oleh itu jangan culas berbengkung sepanjang berpantang. Tetapi pakai bengkung dengan cara yang betul kerana jika tidak boleh memudaratkan.

Bertungku dan bertangas
Amalan ini juga semakin jarang dilakukan oleh ibu selepas bersalin walhal ia merupakan kaedah tradisional untuk memecahkan darah beku, lemak dan mengurangkan bengkak dalam rahim.  Bertangas pula dapat memecahkan lemak, angin dan air berlebihan dalam badan yang ada sepanjang mengandung.

Jaga makan
Jangan terlalu mengikut selera makan yang kadang kala sukar dikawal. Walaupun sebagai ibu menyusu, anda tidak digalakkan berdiet berlebihan tetapi jangan ambil kesempatan untuk makan sesuka hati. Pastikan mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dan seimbang bagi membekalkan nutrien kepada bayi dan dalam masa yang sama mengelakkan masalah perut buncit dan menggeleber. Kurangkan makanan berlemak dan berminyak, sebaliknya ambil makanan berprotein secukupnya bagi membina semula otot serta makanan membakar lemak seperti oat, kekacang, bayam dan salmon.

Jangan lupa bersenam
Aktiviti senaman tidak dinafikan turut membantu menyelesaikan masalah perut buncit. Lakukan senaman kardiovaskular dan abdomen bagi membantu mengempiskan perut. Pastikan anda mengamalkan senaman yang khusus untuk membentuk perut daripada jurulatih yang diiktiraf. Lakukan secara konsisten untuk mendapatkan kesan yang dikehendaki.

Hati-hati dengan postur badan
Jangan pandang remeh dengan cara pergerakan anda setiap hari. Kebanyakan ibu selepas bersalin kurang prihatin terhadap postur badan ketika berjalan, duduk dan mengangkat barang. Postur yang salah turut menyumbang kepada masalah perut buncit dan menggeleber.

Jom detoks
Kaedah detoksifikasi menggunakan bahan-bahan semula jadi turut membantu mendapatkan perut yang kempis. Lebihan toksin yang berkumpul dalam badan terutama bahagian perut perlu dikeluarkan. Amalkan proses detoksifikasi secara konsisten bagi membuang toksin dalam badan terutama bahagian perut.

jom sama2 kita amalkan..hihi

Wednesday, November 11, 2015

TIPS KURANGKAN ALAHAN KETIKA HAMIL

8:15 AM 0 Comments
Sangat2 mencabar mengandung kali ni..alahan dah dekat sebulan belum ada tanda2 nak reda. Makin teruk ada kot..dugaan betul anak no3 ni..

Asyik la mengoogle mcm2 info..ni ha dapat la tips / cara kurangkan alahan..


Makanan
  • Apabila anda sedar di waktu pagi, makan kraker atau biskut dan rehat selama 15 minit, kemudian barulah bangun.
  • Bangun perlahan-lahan dan jangan terus baring selepas makan.
  • Kerap makan snek atau hidangan dalam kuantiti yang kecil supaya perut tidak kosong (contoh: setiap 2 jam) walau pun anda tidak lapar.

  • Makan apa sahaja yang anda mahu tapi elakkan mengambil makanan pedas, berlemak dan bergoreng.

  • Jika anda tidak tahan dengan bau yang kuat ketika memasak, buka tingkap dan kipas. Lebih baik jika orang lain yang memasak.

  • Makan makanan yang sudah sejuk berbanding makanan panas kerana makanan yang sudah sejuk kurang baunya.

  • Hidu bau limau nipis, limau kasturi atau halia boleh meredakan perut yang berasa sebu atau tidak selesa.

  • Elakkan mengambil kafein dan merokok.


Minuman
  • Minum air dengan kerap sehingga 12 cawan sehari.

  • Elakkan minum semasa makan serta sebaik sahaja sebelum dan selepas makan.

  • Pengambilan air halia boleh mengurangkan rasa mual.


Rutin harian
  • Berehat secukupnya kerana alahan akan bertambah buruk apabila kepenatan. Tidur sekejap di siang hari kerana biasanya pada trimester pertama, wanita mengandung kerap berasa letih dan mengantuk.

  • Dapatkan bantuan untuk mengemas rumah dan menjaga anak yang lain. Pastikan anda peruntukkan masa untuk berehat.

  • Bersiar-siar dan lakukan senaman ringan di luar rumah untuk dapatkan udara segar. Buka tingkap rumah untuk pengudaraan yang baik dalam rumah.

  • Elakkan tempat panas kerana kebiasaannya alahan akan bertambah teruk.

  • Jika pengambilan vitamin mengandung anda menyebabkan alahan bertambah teruk, minta nasihat doktor.

  • Bergerak perlahan-lahan dan elakkan pergerakan pantas.
  • Jangan gosok gigi sebaik sahaja lepas makan kerana ini boleh menyebabkan rasa mual.

  • Dapatkan sokongan daripada orang yang rapat (contoh: suami, ibu bapa, rakan)


Bila anda perlu dapatkan nasihat doktor?
  • Cadangan di atas tidak memberikan kesan.

  • Anda muntah lebih dari 3-4 kali sehari dan sebaik sahaja makan.

  • Berat badan anda menurun dengan banyak.

  • Muntah anda mengandungi darah atau berwarna hitam pekat.

  • Anda mengalami simptom-simptom dehidrasi.
  • Anda risau dengan keadaan anda atau merasakan perubahan serius pada kesihatan anda.
Diharapkan dapat membantu juga ibu2 yang hamil diluar sana...sama2 kita jaga kesihatan yer..:)

Sunday, November 8, 2015

7 TIPS ATASI ANAK TAKUT KE SEKOLAH

10:48 AM 0 Comments
Anak2 takut ke sekolah? ada lagi zaman sekarang ni? rasanya semua kanak2 zaman skrg ni semua dah pakat seronok nak pergi sekolah kan...hihi..anak2 saya juga sangat suka ke sekolah walaupun baru tadika. Tapi saya pasti ramai juga dikalangan ibu bapa yang mengalami masalah ini kan. 




Jom kita tengok sedikit tips..

1. Seelok-eloknya sebelum sekolah bermula, anak sudah didedahkan dengan cerita mengenai sekolah baru supaya emosinya lebih bersedia. Ceritakan suasana positif dan keseronokan di sekolah, seperti ada ramai kawan,“guru yang baik, ada taman permainan dan sebagainya..

2.  Kita sendiri sebagai ibu bapa perlu cekal apabila menghantar dan meninggalkan anak buat pertama kali kerana emosi kita banyak mempengaruhi emosi anak.

3. Cuba berfikiran positif dan elakkan daripada menunggu anak dalam kelas terlalu lama. Perkara ini akan menyukarkan proses penyesuaian. Tinggalkan saja anak sebaik menghantarnya ke tadika walaupun dia menangis. Usah bimbang kerana biasanya anak akan diam selepas ibu atau bapa pulang. Apabila ditinggalkan, insya-Allah dia akan mula bergaul dengan kawan lain.

4. Pastikan juga kita tidak lewat mengambil anak pulang dari tadika atau sekolah terutamanya pada minggu pertama. Biasanya kanak-kanak akan berasa takut apabila melihat kawan sudah pulang.

5. Beri ganjaran (umpan) kepada anak yang tidak mahu ke sekolah dengan sesuatu yang disukai sekiranyanya dia rajin ke sekolah tetapi elakkan daripada mengumpan anak dengan jajan dan mainan yang mahal. Teruslah menghantar anak ke tadika secara konsisten. Tidak konsisten akan melambatkan proses penyesuaian.

6. Buat kerja rumah dan ulangkaji bersama-sama. Tanya hal-hal aktiviti, siapa kawan dia di sekolah dan sebagainya. Tunjukkan minat dan sokongan anda terhadap persekolahannya.

Mungkin juga dia tidak suka pakaian sekolahnya yang tidak selesa. Tudung yang panas contohnya. Oleh itu belikan mereka pakaian dan tudung yang selesa dipakai. 

7. Sebagai ibu bapa, banyak berdoa untuk kesejahteraan anak. Selalu membaca surah as-Syura ayat 19 dan Ali Imran, ayat 200 untuk melembutkan hati anak dan supaya mereka senang belajar. Puan juga boleh amalkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum dan Ya Latif’.

PENUTUP

Sekiranya anak terus meragam, sentiasalah bersabar dan memujuk mereka dengan banyak berbual, bermain dan bercerita. Ia boleh meredakan banyak masalah emosi anak.

Setiap kanak-kanak adalah berbeza dan mengambil masa yang berbeza untuk menyesuaikan diri. Jangan khuatir kerana fitrah anak-anak memang suka kepada alam persekolahan.

Semoga bermanfaat =)

Friday, November 6, 2015

CARA MELATIH ANAK HIPERAKTIF

4:48 PM 0 Comments
Mempunyai anak anak hyperaktif? pasti suatu perkara yang membimbangkan. Disini saya ingin berkongsikan beberapa tips untuk mendidik dan melatih anak anak yang hyperaktif ni. Kebanyakkan ibu bapa bersikap kasar atau menggunakan kekerasan untuk menangani masalah anak hyperaktif ni kan.Tahukah anda.. dengan menggunakan kekeraasan boleh mendatangkan kesan yang buruk kepada anak anak itu sendiri.



sedikit tips atau cara mendidik anak yang hyperaktif nie:

  • Latih anak anak hyperaktif untuk lebih bedisiplin supaya dapat mengaturkan diri dengan lebih baik
  • Jangan menjatuhkan hukuman kerana adakalanya perilaku hyperaktif tu bukan la kesalahan dari anak itu sepenuhnya
  • Jangan sesekali melabel anak anak Nakal, Jahat, Malas, Bodoh dan sebagainya sebab nanti akan jadi seperti yang dikatakan itu
  • Jangan bosan untuk mengajar anak anak hyperaktif dengan lebih kerap
  • Apabila berada didepan anak hyperaktif, katakan la bahawa dia adalah anak yang paling baik dan usahlan mengungkit kesalahan yang pernah dilakukan.
  • Sentiasa berwaspada dan perhati anak agar tidak bertindak sesuatu yang boleh membahayakan dirinya atau orang lain.
  • Banyakkan komunikasi dengan anak. Jika pada anak normal kita cenderung berkomunikasi pada saat saat tertentu, pada anak hiperaktif kita seharusnya berkomunikasi 'setiap satu minit sekali'.


kita sebagai ibu bapa patut amalkan doa2 berikut utk anak2:

  • Al Baqarah : 128 (doa agar anak patuh pada Allah)
  • Al Imran : 38 ( Doa agar diberi anak yang baik)
  • Al Furqan : 74 (doa agar diberi zuriat yang menyenangkan hati
  • Untuk anak anak mudah belajar dan menelaah pelajaran : Zikir Ya Latif sebanyak 129 kali

Doa doa ketika anak anak sedang tidur :-

  • Pada setiap malam semasa anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke ubun2 kepala anak sebanyak 100 kali
  • Mambaca Al Fatihah 1 kali dan Surah Alam Nasyrah 1 kali
  • Bercakap dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya lengkap dengan berbinkan atau berbintikan dengan ibu mereka. Percakapan itu wajiblah berupa nasihat, pujian dan cerita tentang kasih sayang kita terhadapnya. Kerana sesungguhnya perbuatan kita itu sangat berkesan kepada jiwa dan rohnya


Semoga sedikit tips ni boleh membantu kita mendidik anak anak terutamanya anak yang hyperaktif..

Wednesday, November 4, 2015

ATASI LETIH KETIKA HAMIL

4:32 AM 0 Comments

Apa yang kebanyakan wanita paling ingat mengenai fasa awal kehamilan ialah rasa letih yang berterusan ditambah pula dengan masalah alahan (morning sickness), banyak angin dalam badan dan banyak lagi masalah lain semasa hamil

Sepanjang kehamilan, terutamanya dalam trimester pertama, badan anda bekerja dengan lebih kuat. Pada waktu ini, badan anda sedang dalam proses membuat uri (plasenta) yang merupakan satu sistem sokongan hayat bagi bayi anda. Proses ini hanya akan selesai pada akhir trimester pertama. 

Tahap hormon dan metabolisma anda juga sedang berubah dengan pesat, manakala gula dalam darah serta tekanan darah mungkin akan menurun. Kesemua ini menyebabkan anda menjadi terlalu letih.

Ibu hamil pun boleh kuat jalan & kuat panjat tau; bukan takat kuat makan & kuat tidur je. Cerita dongeng macam ni biasa dengar drpd mak/nenek je kan? Nah, ini kisah mak moden:





Sebab dan punca berlakunya masalah cepat letih dan kelesuan semasa hamil

  • Tidur yang tidak cukup – disarankan ibu mengandung tidur secukup-cukupnya iaitu dalam 7 hingga 8 jam.  Kembalikan tenaga anda dengan selalu mengambil nap time.

  • Tak cukup tenaga – ibu mengandung harus mengambil diet sihat dan makanan yang mencukupi. Diet yang seimbang membantu mengekalkan tenaga dan juga paras glukosa dalam darah. Paras glukosa dalam darah tidak boleh rendah, ibu mengandung akan terus menjadi lemah dan mungkin pitam kalau tahap glukosa dalam darah rendah.

  • Skip breakfast– ibu-ibu jangan skip breakfast! Jika rasa seperti tidak lapar, tidak boleh mengambil sarapan yang berat, sila makan sekeping roti, beberapa keping biskut mahupun  hanya minum segelas susu.  Anda perlukan tenaga untuk mengharungi kerja harian yang perlu disiapkan.

  • Anemia (kurang darah merah) – anemia akan menyebabkan seseorang itu mudah pitam, lesu, mudah letih serta mengantuk manakala bagi yang masih belajar, atau bekerja akan mengalami kurang daya tumpu dalam pelajaran/kerja. Apabila seseorang itu mengalami anemia, hemoglobin di dalam sel darah merah akan berkurangan (ataupun biasanya doktor akan sebut HB low). Hemoglobin adalah pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan


** Maklumat penyakit anemia

Anemia dikesan melalui ujian darah iaitu apabila paras hemoglobin (Hb) dalam sel darah merah kurang daripada 11g.


  • Gangguan Emosi – Ibu hamil senang menghadapi gangguan tekanan emosi.Kehamilan boleh membuatkan anda ketawa dan menangis tanpa sebab. Ia berlaku kerana perubahan hormon ketika kehamilan yang mengganggu penghantaran mesej ke otak, selain dipengaruhi emosi sebelum bergelar ibu bapa. Gangguan emosi bukan sahaja meletihkan seseorang, ia juga memudaratkan kesihatan. Kajian menunjukkan masalah emosi ketika hamil yang tidak dirawat boleh menjejaskan fizikal bayi, meningkatkan peratusan kelahiran bayi pra matang dan seterusnya risiko meroyan.

  • Alahan (disebabkan hormon)- Menurut Perunding Obstetrik dan Ginekologi Hospital Assunta di Petaling Jaya, Dr Liew Fah Onn, kehamilan adalah tempoh berlakunya banyak perubahan dalam badan wanita. Hormon mempunyai kesan besar terhadap sistem imun atau daya ketahanan badan yang akan turut mempengaruhi masalah alahan.

  • Dehidrasi – jika kurang minum air, ibu-ibu akan rasa dehidrasi Dehidrasi ditakrifkan sebagai 'kekurangan air yang banyak dari tubuh’. Dehidrasi akan menyebabkan aktiviti enzim/aktiviti penyerapan protein di dalam badan menjadi perlahan dan seterusnya menyebabkan seseorang terasa amat penat dan letih. Dehidrasi teruk di kalangan wanita hamil boleh menyebabkan peningkatan suhu dalam tubuh dan seterusnya memberikan kesan negatif pada bayi di dalam rahim terutama ketika awal kehamilan.

Atasinya dengan menjaga Pemakanan 
Anda tidak perlu mula “makan untuk dua orang” sebelum trimester ketiga dan begitu pun anda cuma perlukan kira-kira 200 hingga 300 kalori tambahan setiap hari daripada makanan berkhasiat, bukannya kerepek atau coklat. Pemakanan yang sihat yang mengandungi sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin penuh, susu rendah lemak dan daging tanpa lemak boleh memberi tenaga; sebaliknya, makanan ringan hanya menjejaskan tahap tenaga anda. Makan dan minum yang sedikit tetapi kerap dapat membantu menangani loya dan muntah.


Minum 8 gelas air setiap hari. Perlu mendapat nasihat doktor jika mempunyai komplikasi kehamilan yang lain seperti tekanan darah tinggi dan diabetis ketika mengalami dehidrasi
Minum sebelum rasa haus.

Kurangkan aktiviti fizikal yang agak lasak dan elakkan dari aktiviti di luar rumah yang panas.

Jadi, secara ringkasnya ibu-ibu perlu menjaga pemakanan, dan bersenam setiap hari untuk mengatasi badan yang cepat letih, lesu dan tak bermaya.

Monday, October 26, 2015

TIPS TERBAIK TIDURKAN BAYI

8:53 PM 0 Comments

TIPS TERBAIK TIDURKAN ANAK

Anak2 kadang2 susah nak tidur kan. Anak2 saya memang susah, dah la seharian tak tidur. Mlm pun mmg susah tp ragam bayi lain plak kan..jom kita tgk..




★ Adakah bayi anda tidur nyenyak sepanjang malam?

Hanya apabila anda menjadi ibu bapa sahaja anda akan menyedari bahawa tidur bayi susah diramalkan. Ianya disebabkan oleh ritma sirkadian, atau pusingan tidur-jaga, dan ini diatur oleh cahaya dan kegelapan. Ritma ini mengambil masa untuk dimajukan. Pada bulan-bulan terawal, anda perlu mengikut corak tidur bayi anda. Bagaimanapun, selepas enam bulan, anda boleh mula ‘mengurus’ tidur bayi anda. Pastikan kita yg mengaturkan tidurnya bukan dia yg mengaturkan tidur kita.

★ Memahami tidur bayi

Bayi yang baru lahir tidur purata 16 jam sehari. Sepanjang waktu tidur, bayi ini berada di dalam fasa tidur yang berbeza. Sepanjang tempoh ini, bayi tidur dengan senyap (tidur nyenyak) dan pada masa lain lebih resah (pergerakan mata pantas (PMP) di waktu tidur, dikenali sebagai tidur bermimpi). Sebahagian daripada tidur bayi baharu lahir adalah PMP.

Di ketika ini, darah yang dibekalkan ke otot dipertingkatkan, tenaga dibaik pulih, pertumbuhan tisu berlaku dan hormon penting dirembeskan untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi. Dari segi samada sedar atau tidak, fasa tidur waktu ini adalah di bawah kategori sedar. Anda mungkin menyedarinya apabila anda melihat bayi anda – dia bergerak dan senang terjaga.

Lebih daripada 50% Hormon Pertumbuhan Manusia* (HPM) yang penting untuk tumbesaran dirembeskan ketika tidur nyenyak.

http://www.news-medical.net/health/Growth-Hormones-What-are-Growth-Hormones.aspx

“Saya mendukung bayi di dalam posisi membuai dan mengusap dahinya ke bawah dengan lembut, seperti membantunya menutup mata. Tetapi saya perasan cara terbaik untuk menidurkan bayi adalah apabila saya tenang. Dia boleh mengesan ketenangan saya dan tidur lebih mudah dan cepat.”
-Chin Jin Ho.

★ Membantu bayi tidur

♥ 0-4 Bulan
Ritma tidur bayi yang baru lahir berkitar mengikut keperluan mereka untuk diberi makan, bertukar lampin dan dipelihara. Biasanya mereka menunjukkan yang mereka mengantuk dengan menggosok mata atau menangis. Bayi yang baru lahir memerlukan keselamatan dan sentuhan fizikal sekerap mungkin. Ini memberi rasa seakan dakapan, kerana itulah bayi suka didukung oleh anda. Jika bayi tertidur ketika menyusu atau didukung, tunggulah sehingga setengah jam, kemudian barulah meletakkannya di atas katil. Ini kerana seeloknya menunggu sehingga bayi nyenyak tidur sebelum mengalihnya.

♥ 4-5 Bulan
Jika bayi anda tertidur semasa menyusu, ia akan mula biasa tertidur di dalam dakapan anda. Ini bermakna yang dia akan bangun semula bila diletakkan di atas katil kerana bayi anda mahukan keselesaan daripada tangan atau dada anda. Pada tahap ini, adalah baik jika anda terus meletakkan bayi yang tidur ke atas katil sebaik sahaja dia tidur, agar anda tidak membiasakannya untuk tidur di dalam dakapan anda. Juga supaya keadaan bayi tidak menyusahkan pengasuh anak anda pula.

Apabila bayi diletakkan di atas katil ketika mereka penat tapi masih terjaga, mereka boleh menjadi “penenang diri sendiri” yang membolehkan mereka tertidur dengan sendirinya. Jika bayi anda selesa dengan badan anda dan menerima bantuan anda untuk menidurkannya setiap kali hendak tidur, dia akan menangis atau memberi tanda agar anda menidurkannya setiap kali terjaga dan hendak tidur semula di waktu malam.

♥ 6-12 Bulan
Pada usia 6 hingga 7 bulan, kebanyakan bayi telah mula membentuk corak makan dan tidur yang baik. Jika anda mula menyuap bayi makan, kemungkinan dia tidak akan meminta untuk disusukan di waktu malam. Bayi pada usia ini tidur kira-kira 10 hingga 12 jam, tetapi adalah biasa jika bayi terjaga beberapa kali di waktu malam. Jika anda tidak berbuat apa-apa dan membiarkan bayi menenangkan dirinya sendiri hingga tertidur kembali, ia akan menjadi lebih mudah kerana bayi tidak memerlukan bantuan anda untuk tidur atau untuk tidur semula sekiranya dia terjaga dari tidurnya.

Macam mana?membantu tak?..:)



# kredit info asal daripada Drypers

Thursday, October 22, 2015

EPIDURAL MENGURANGKAN SAKIT BERSALIN

4:41 PM 0 Comments
EPIDURAL MENGURANGKAN SAKIT BERSALIN

Bagi ibu bersalin, epidural amat berguna utk melalikan saraf pudendal.  Dengan itu, dapat mencegah kesakitan akibat pengecutan rahim dan pengembangan penarikan otot-otot pelvic serta vagina semasa kepala bayi memasuki salur peranakan sebelum dilahirkan.
Alhamdulillah, bersalinkan 2 baby boy yang hensem saya bebas EPIDURAL. Bersalinkan anak kedua dipaksa bersalin (induce) dan bila dipaksa memang sakitnya lain macam ckit dari anak sulung..hanya DIA yang tahu bagaimana sakitnya..huhu



KEGUNAAN EPIDURAL?
  • Kurangkan sakit semasa bersalin..korang ni mmg xnak rasa sakit ke?..sakit bersalin paling ditunggu2 wanita tau tak..hihi
  • Teknik pembiusan untuk pembedahan seperti cesarean, pembedahan ortopedik, pembedahan urologi, pembedahan ginekologi
  • Teknik gabungan dengan pembiusan penuh sebagai penahan sakit semasa pembedahan dan selepas pembedahan seperti pembedahan usus.
  • Mengurangkan kesakitan akut seperti patah rusuk dan kesakitan kronik seperti kanser / paliatif


Owhhh baru tau kegunaan EPIDURAL. Bukan hanya utk bersalin rupanya..hihi
Epidural merupakan suntikan ubat pelali ke ruang epidural saraf tunjang di tulang belakang yang mengebaskan saraf dana menghalang pesakit merasa sakit semasa bersalin atau semasa prosedur pembedahan sedang dijalankan dibahagian pusat kebahagian bawah badan.

KENAPA WANITA BERSALIN MENGGUNAKAN EPIDURAL?
  • Mengurangkan rasa sakit ketika bersalin membantu wanita agar tidak serik atau fobia mengandung lagi..hehe..pengalaman bersalin 2 orang tu tidak la lagi fobianya..tp teringin lagi ni..belum rezeki..huhu
  • Pesakit akan dapat melihat, menyentuh dan mendengar tangisan bayi sebaik-baik sahaja zuriat itu dilahirkan dan ibu juga dapat terus menyusukan mereka sebaik dilahirkan.
  • Epidural adalah pilihan yang baik bagi ibu-ibu yang tak tahan sakit bersalin, ibu bersalin sulung dan ibu yang akan mengalami masa bersalin yang panjang.
  • Jika ibu memerlukan bantuan forcep atau vacuum pada saat akhir utk mengeluarkan bayi atau jika pembedahan cesarean perlu dijalankan atas sebab2 tertentu, pembedahan boleh dilakukan segera.
  • Ibu akan lebih tenang semasa proses bersalin dan semasa meneran bayi. Oleh itu, ibu tidak panic dan stress dan boleh mendengar arahan yang diberikan

Ermmmm…macam best je kan?hehe
Tapi pengalaman sendiri tak pernah rasa terbeban utk amik epidural tp mungkin apa yang kita rasa tak sama dengan ibu2 lain rasa. Masing2 punya masalah juga mungkin tak sama kan.


Jumpa lagi di next entry…J

Wednesday, October 21, 2015

BAHAYA JEREBU KEPADA IBU HAMIL

8:28 PM 0 Comments

Jerebu ohh jerebu. Kami anak beranak dah demam, batuk, selsema hampir seminggu dah. Memang terseksa jer tgk budak2 tu batuk non stop.  Bahaya kan..huhu

Jerebu juga sangat2 bahaya kepada ibu hamil. Banyak kajian di negara asing telah membuktikan bahawa pencemaran udara boleh membahayakan bayi dalam kandungan. Ini adalah sebab bahan pencemar yang disedut semasa ibu bernafas boleh sampai masuk ke dalam rahim melalui tali pusat.



Antara bahaya jerebu kepada kandungan adalah:
  • Asbut boleh membahayakan perkembangan otak bayi dalam kandungan.
  • Berat kelahiran yang rendah
  • Kelahiran bayi pramatang
  • Kematian bayi dalam kandungan
Ibu-ibu yang tinggal di kawasan yang mempunyai tahap ozon dan karbon monoksida yang tinggi adalah tiga kali ganda lebih cenderung melahirkan bayi yang mempunyai bibir dan lelangit rekah dan kecacatan injap jantung. Risiko yang paling besar berlaku semasa bulan kedua kehamilan, apabila fetus sedang membentuk struktur muka dan organ-organ.


Langkah pencegahan:

  • elakkan aktiviti luar ketikapastikan
  • Pastikan sentiasa memakai face mask untuk keselamatan diri dan kandungan.
  • minum air 3L sehari
  • dapatkan rawatan segera jika badan rasa lemah.


Semoga sedikit perkongsian ini memberi manfaat utk anda.

Tuesday, October 20, 2015

RAHSIA BATUK & SELESEMA ANAK HILANG TANPA UBAT

11:59 AM 0 Comments
Minggu ni paling menguji kesabaran disebabkan batuk yang berpanjangan seisi rumah. Paling risau anak-anak la kan.  jom kita tengok rahsia batuk dan selsema anak hilang tanpa ubat mahupun antibiotik?



Rahsia rawatan yang disyorkan adalah:

1. Titisan hidung dengan air garam (nasal saline drops) dan sedut hingus dari hidung (mucus extractor) yang senang didapati di kedai farmasi.

2. Teh limau madu yang suam
Madu didapati boleh mengurangkan batuk serta dipercayai boleh membunuh kuman. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh diambil oleh bayi yang berumur kurang daripada setahun kerana kemungkinan mengandungi spora botulinum (jangkitan ini boleh menyebabkan gangguan sistem saraf yang serius). Spora ini tidak bahaya kepada kanak-kanak yang lebih besar serta orang dewasa mempunyai sistem pertahanan yang kuat.

3. Pengambilan cecair yang lebih
Susu ibu, air suam, atau sup ayam. Jangan diberinya minuman berkarbonat atau sitrus, sebab ianya boleh menyebabkan sakit / gatal tekak.

4. Rehat yang mencukupi
Ubat demam masih boleh diberi mengikut sukatan dan kekerapan yang disyorkan oleh doktor.

5. Elakkan pengambilan gula putih ketika diserang selsema batuk kerana GULA adalah MAKANAN VIRUS dan BAKTERIA yang boleh menyebabkan virus atau bakteria lebih aktif dan membiak..

6. KUNYIT: ditumbuk sedikit kemudian sapukan di hidung .

7. BAWANG PUTIH :
Selsema atau batuk kebiasaannya berlaku disebabkan virus,  memakan makanan antiviral seperti bawang putih atau kunyit dan lainnya akan membantu.  Buat minyak bawang putih untuk sapu pada dada anak (hana menggunakan garlic shaklee)

8. NAIKKAN IMUN SISTEM
Jika selalu sangat batuk berlaku, perlu cuba naikkan imun sistem badan seperti pengambilan supplement yang meningkatkan antivaral protein.

semoga sedikit info diatas membantu kita sebagai parent. InshaAllah..

Sunday, October 18, 2015

10 TIPS MUDAH ANAK CEPAT MEMBACA

7:27 PM 0 Comments
10 tips supaya anak cepat pandai membaca. Sekiranya anda menyedari anak anda lambat membaca berbanding rakan sebaya, jangan diabaikan sahaja mereka. Ini kerana, semakin meningkat usia anak-anak itu, semakin sukar untuk mereka belajar membaca. Oleh itu, pendidikan awal adalah sangat penting bagi mereka. Semoga tips ini bermanfaat pada ibu bapa diluar sana, inshaAllah.



1) Peruntukkan masa tetap setiap hari untuk membaca pada anak

Kajian mendapati bahawa membacakan buku pada anak setiap hari boleh meningkatkan pemahaman anak dan membolehkan anak menangkap kosa kata atau beberapa perkataan yang rumit. Selain itu, dengan membacakan buku pada anak-anak, ia boleh mencetus sifat kreativiti dan minat mereka untuk membaca.

Tidak kira sama ada anak anda masih belum bersekolah atau sudah meningkat remaja, cara ini boleh meningkatkan keinginan anak untuk membaca dengan sendiri.

Kita sering melihat orang barat gemar membacakan buku cerita fantasi atau cerita kanak-kanak pada anak mereka sebelum tidur. Apa kata kita pula mengaplikasikan cara ini pada anak kita pula.

Bezanya, sebelum mereka tidur, kita bacakan ayat al-Quran mudah atau doa tidur, dituruti dengan membacakan kisah Nabi dan Rasul pada mereka. Disamping boleh menggalakkan mereka pandai membaca, kita juga boleh mengajar mereka kisah teladan dan sejarah Nabi.

Selain itu, tahukah anda, antara perkara yang boleh meninggalkan kesan dalam ingatan anak-anak adalah membacakan mereka buku! Rujuk artikel ini untuk bacaan lanjut: 10 Perkara Yang Meninggalkan Kesan Dalam Ingatan Anak.

2) Besarkan anak dalam persekitaran yang penuh dengan bahan bacaan

Kanak-kanak yang dibesarkan di rumah yang mempunyai sumber bahan bacaan yang banyak didapati lebih cemerlang dalam pelajaran. Galakkan anak anda membaca dengan melengkapkan rumah anda dengan pelbagai jenis bahan bacaan seperti majalah, komik dan buku.

Lebih elok sekiranya wujudkan perpustakaan kecil di rumah, atau letakkan bahan bacaan di sekeliling anak anda seperti dalam bilik tidur, ruang tamu ataupun dalam kereta!



3) Adakan waktu membaca keluarga

Wujudkan waktu membaca keluarga yang tetap. Sebagai contoh, setiap Jumaat malam, anda sekeluarga menetapkan satu jam dimana semua orang membaca bersama-sama dalam keadaan senyap.

Dengan melihat anda membaca, anak anda juga akan terdorong untuk membaca. Hanya 15 minit setiap hari pun memadai bagi meningkatkan tahap kelajuan pembacaan anak anda.

4) Galakkan pelbagai aktiviti membaca yang menarik

Jadikan membaca itu sebahagian daripada hidup anak anda. Galakkan mereka membaca menu makanan di restoran, papan tanda atau iklan di tepi jalan, tajuk rancangan kegemaran mereka atau apa sahaja informasi yang praktikal.

Anda juga boleh memberikan apa sahaja bentuk bacaan diwaktu lapang mereka sementara mereka menunggu temujanji doktor gigi atau dalam perjalanan menaiki keretapi.

Pelbagaikan bahan atau sumber yang boleh membantu mereka cepat belajar seperti flashcard, permainan atau ipad apps yang sesuai. Dengan cara ini, anak anda akan lebih teruja untuk belajar membaca sekaligus menarik minat mereka.

5) Menanam kebiasaan untuk ke perpustakaan

Terimbau kenangan saya semasa zaman kanak-kanak dahulu. Dahulu, kami tidak mempunyai kereta, jadi, jika mahu kemana-mana kami akan menaiki bas. Teringat kesusahan ibu saya membawa kami tiga beradik yang masih kecil ke perpustakaan seminggu sekali.

Tidak kira apa jua keadaan, perpustakaan menjadi tempat wajib kami kunjungi setiap minggu. Sewaktu cuti sekolah, ibu memilih untuk menghantar kami ke perpustakaan setiap hari. Di penghujung hari, selepas pulang dari pejabat barulah ibu menjemput kami. Meletihkan dan kami juga tidak dapat pergi bermain. Tetapi dengan cara tersebut, kami lebih berminat untuk membaca berbanding aktiviti lain.

6) Pantau setiap perkembangan anak anda

Ketahui secara terperinci setiap perkembangan anak anda. Dapatkan maklumat dari guru di sekolah berkenaan sejauh mana perkembangan yang anak anda tonjolkan di sekolah. Kenalpasti kemahiran membaca yang sepatutnya mengikut peringkat umur.

Kebanyakan ibu bapa gemar meletakkan sepenuhnya tanggungjawab mengajar anak mereka di bahu guru di sekolah tanpa mengambil tahu perkembangan anak mereka sendiri.

Hakikatnya, itu adalah perbuatan yang salah! Sesi pembelajaran dan pengajaran tidak sepatutnya berlaku hanya disekolah. Ia sepatutnya bermula dari rumah. Ibu bapalah pendidik terawal dan utama bagi anak mereka.

Pembelajaran di sekolah hanya untuk perkara yang tidak mampu diajar oleh ibu bapa di rumah. Apalah gunanya anda belajar tinggi sehingga ke peringkat Ijazah dan Doktor Falsafah jika anak anda sendiri diajar oleh pembantu rumah Indonesia yang tidak pernah bersekolah.

Kenalpasti masalah yang dihadapi oleh anak anda semasa proses membaca. Mungkin, anak anda tidak boleh menyebut suatu huruf dengan betul. Mungkin, dia sendiri tidak faham apa yang dia baca.

Dan mungkin juga anak anda keliru dengan huruf-huruf yang ada. Kenalpasti masalah ini dan dapatkan kerjasama dari guru di sekolah sekiranya anda tidak tahu cara terbaik untuk menanganinya.

7) Jujur pada diri dan letakkan sasaran yang realistik

“Saya mahu anak saya pandai membaca dalam masa satu bulan!”. Sekadar berimpian tidak boleh menyebabkan anak anda membaca dengan cepat. Jujur pada diri, dan letakkan matlamat yang realistik. Hanya anda mengetahui sejauh mana potensi dan tahap perkembangan anak anda.

Anda boleh meletakkan matlamat seperti ‘berusaha melatih anak membaca 15 minit setiap hari’ atau ‘menggalakkan anak membaca tiga buah buku sebulan’. Apa sahaja matlamat mengikut kemampuan anak anda.

Terlalu mendesak anak mencapai matlamat yang anda tetapkan sendiri bukan sahaja menyebabkan anak tertekan, malah boleh meragut minat mereka untuk membaca. Jadikan membaca ini suatu perkara yang menyeronokkan, bukan merunsingkan.

8) Memberi galakkan dan motivasi, bukan merendahkan

“Anak saya membaca terlalu perlahan”. Antara keluhan yang sering diluahkan oleh ramai para ibu. Tidak mengapa untuk anak anda membaca lambat. Setiap anak-anak mempunyai keupayaan belajar yang berbeza. Ada yang cepat dan ada yang lambat.

Jangan sesekali membanding-banding anak anda dengan anak orang lain – lebih-lebih lagi dihadapannya. Dikuhatiri, semangat dan minatnyanya untuk belajar hilang sedikit demi sedikit.

Jangan terlalu bimbangkan selaju manakah anak anda membaca. Sebaliknya, tumpukan lebih perhatian pada bagaimana anak anda menyebut sesuatu perkataan dengan tepat dan betul.

Jangan terlalu memberi tekanan pada anak anda supaya laju membaca. Lebih baik sekiranya anda boleh membantunya mengingati apa yang dia baca sebentar tadi. Sebagai contoh, anda boleh menulis beberapa perkataan atau melukis sesuatu yang menggambarkan apa yang berlaku. Dengan cara ini, minat anak anda untuk membaca boleh bercambah hari demi hari.

Reaksi dan respon dari anda mempunyai pengaruh yang besar dalam menggalakkan anak anda membaca. Pastikan anda memuji dengan ikhlas setiap usaha mereka. Sekali sekala, hadiahkan barang impian mereka untuk mengiktiraf segala usaha mereka dan membuatkan mereka rasa dihargai. Ingat, usaha yang kecil tetapi diamalkan setiap hari boleh menyumbang pada kejayaan yang besar dikemudian hari.



9) Berkongsi kesusahan dan cabaran anda dengan anak-anak

Anak anda tidak mahu membaca? Fahami perasaan mereka. Kebiasannya apabila sesuatu perkara tersebut dianggap terlalu sukar untuk dilakukan, ditambah lagi dengan tekanan pelbagai pihak termasuk guru di sekolah dan ibu di rumah, anak anda seringkali memilih untuk tidak melakukannya lansung!

Kongsikan pada anak anda apa jua perkara yang anda tidak pandai atau menghadapi masalah untuk melakukannya. Akui padanya, sebagai manusia biasa, tidak mengapa untuk tidak pandai – asalkan berusaha dan mencuba.

10) Raikan setiap kejayaan dan usaha

Paling penting, raikan setiap kejayaan dan usaha anak anda – setiap satu kejayaan! Jangan hanya bergantung pada kad kemajuan sekolah anak anda untuk me

Thursday, October 15, 2015

6 TIPS UNTUK ANAK SUKAKAN SAYUR

10:28 AM 0 Comments

Anak saya memang memilih makanan tapi diaorg sangat sukakan sayur. Memang dalam setiap masakan saya wajib ada sayur. Si abg paling suka sayur bila banyak bawang putih, bawang besar. Tak tau la mcm mana dia boleh tersuka bawang..hihi. Alhamdulillah senang kerja saya, tak perlu nk paksa2 mkn sayur.

Ibu2 yang anak tak suka langsung sayur mesti susah hati kan. Sayur kan mempunyai kandungan zat yang tinggi.


Jom kita tengok beberapa tips untuk dikongsi.

1. Jadi model kepada anak-anak.
Nak bagi anak sukakan sayur..jatuh cinta dengan sayur, kita sebagai parent perlu jadi model. Bukan calang2 model tau..hihi. Jadi setiap hidangan pastikan ada sayur tp bukan buat hiasan jer. Kita pun kena tunjuk suka makan sayur sama. Agak pelik kan kalau ibu bapa sibuk suruh anak makan sayur tetapi mereka sendiri tak makan sayur dan kurang makan buah-buahan. Saya memang hantu sayur, jadi memang tak de masalah utk sediakan sayur dalam setiap hidangan mereka.

2. Perkenalkan sayur yang berwarna warni.
Kanak-kanak memang sangat sukakan warna warni kan. Jadi sebagai ibu bapa kita kena kreatif menyediakan sayur supaya anak sukar menolak. Anak saya sangat sukakan carrot, kobis, salad, kangkung tapi tak suka sgt  dengan sawi. Sebab kadang-kadang sawi tu agak pahit kan. Pelbagaikan warna warni sayur mcm buat sayur campur dan dalam masa yang sama letak sawi sikit. Lagi satu potong sayur pun kena kreatif juga la kan..) .Ini banyak di praktikkan dalam bento.

3. Selitkan sayur dalam makanan kegemaran mereka.
Ada ibu berkongsi yang dia sering selitkan sayur dalam makanan kegemaran anak dia seperti dalam bubur nasi, spaghetti dan macam-macam lagi. Katanya dia selalu potong sederhana atau halus supaya anak tidak perasan akan kehadiran sayur tu.

4. Jangan terus abaikan sayur bila anak menolaknya.
Sesetengah ibu bila tahu anak tak suka sayur, mereka terus tak masukkan sayur bila memasak. Alasan mereka sebab anak tak makan. Nanti anak pilih seketul-seketul sayur tu letak tepi. Ini silap ibu sebenarnya. Dah tahu anak tak nak sayur terus tak nak masukkan sayur. Semua amalan bermula dari rumah, walaupun anak tak suka makan sayur mesti tetap masukkan sayur. Boleh je potong kecil-kecil kan. Jadi nak tak nak kena telah juga.

Anak-anak saya kalau bawa makan kat luar memang jenis tak memilih. Memang segala jenis sayur diaorg telan. 

5. Pujuk anak dengan kasih sayang.
Tips ini saya amalkan sendiri bila anak saya tak nak makan sawi. Pujuk dengan kasih sayang. Cakap kat diaorg kalau makan sayur ni nnti jadi pandai, bijak. Cikgu mesti suka kalau budak yang makan sayur. Ini yang selalu saya praktikkan...hehe

6. Perkenalkan sayur seawal 6 bulan
Seperti yang saya kongsi kan di atas tadi, memang tugas ibu memperkenalkan sayuran seawal usia anak 6 bulan ni memberikan manfaat kepada tabiat memakan sayur. Saya perhatikan ramai ibu tak sanggup nak bagi anak makan sayur sebab lebih suka bagi anak mereka makan nestum. Memang nestum mudah disediakan tetapi masakan ibu buat lebih berkhasiat. Apatah lagi ibu boleh terus bagi sayur kepada anak mereka. Sayur untuk kesihatan dan tumbesaran yang maksimum.

Macam mana? Agak-agak ok tak?...cuba dulu taw..

Tuesday, October 13, 2015

KENAPA BAYI TIDAK BOLEH DIBERI MAKAN SEBELUM 6 BULAN?

8:30 AM 0 Comments

Saya pernah disarankan oleh makcik utk memberi nestum kpd anak saya yg ketika itu baru berusia 3 bln. 3bln OK!!! Huhu. Namun memang saya tak endahkan. Mak saya pun melarang. Alhamdulillah masih ada yang memahami.

WHO menyarankan agar pemberian makanan kepada bayi seharusnya dimulakan pada usia 6 bulan ke atas. Begitu juga dengan Jabatan Kesihatan United Kingdom dan Polisi Penyusuan Susu Ibu Kebangsaan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia. Pendek kata semua badan-badan ini menggalakkan ibu menyusukan bayi mereka secara ekslusif, iaitu tidak perlu dicampur dengan makanan lain termasuk air masak ataupun susu formula sehingga bayi berusia 6 bulan.




Ramai ibu2 diluar sana menganggap bila anak nangis jer sebab anak lapar. Ala, susu tak cukup tu..kena top up nestum!..hihi

Diakui, masih ramai ibu yang tidak mengikut saranan dan polisi ini kerana beberapa sebab berikut:

  • Bayi dianggap bersedia untuk menerima makanan pejal daripada mulutnya yang suka mencicip-cicip.
  • Menganggap bayi lapar dan susu ibu tidak mencukupi.
  • Menganggap perut bayi adalah kuat seperti perut orang dewasa dan boleh menerima makanan lebih awal.
  • Menganggap bayi akan cepat kenyang dan boleh tidur lebih lena jika diberi makan.
Sayangnya, bayi bukanlah orang dewasa yang bersaiz kecil dan sudah tentu organ-organ dalaman bayi tidak sekuat orang dewasa. Tanggapan-tanggapan di atas memang amat salah sama sekali.

Kenapa bayi tidak boleh diberi makan sebelum 6 bulan?

1. Sistem penghadaman yang belum matang

Sistem penghadaman bayi di bawah 6 bulan masih terlalu muda dan belum bersedian untuk menghadam makanan-makanan pejal yang lebih kompleks termasuk kanji dan karbohidrat. Proses penghadaman ini memerlukan enzim-enzim tertentu dan tubuh bayi belum menghasilkan enzim yang cukup untuk proses ini.Walaupun bayi mempunyai enzim amilase dalam air liurnya namun enzim ini belum cukup bagus untuk menjalankan proses percernaan.

Tubuh bayi juga masih belum dapat memproses lemak. Manakala buah pinggangnya belum bersedia untuk memproses protein yang tinggi daripada sumber telur, daging dan susu lembu. Manakala protein dalam susu ibu adalah berbeza kerana turut mengandungi enzim pencernaan sendiri.

Apabila proses penghadaman ini tidak berjalan dengan baik, bayi boleh terdedah kepada masalah usus tersumbat atau ‘istestinal obstruction’. Bukan sedikit kes bayi yang terpaksa ditebuk perutnya kerana masalah ini.

2. Kesihatan jangka panjang

Menurut kajian yang dijalnakan oleh Universiti of Buffalo, salah satu penyebab penyakit kronik ialah akibat pemberian makanan terlalu awal kepada bayi.

Jadi tak hairanlah, kalau anda terjumpa orang dewasa yang kelihatan sihat, menjaga pemakanan dengan baik, rajin bersenam tetapi tiba-tiba jatuh sakit atau meninggal akibat penyakit kronik seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, strok, kegagalan buah pinggang dan sebagainya.

3. Masalah dalam penyusuan

Bayi yang sudah diberi makan, sudah tentu akan kenyang dengan makanan. Ini akan mengganggu penyusuan ibu kerana bayi akan menolak untuk menyusu dengan lebih banyak. Keadaan ini juga mungkin boleh menyebabkan susu ibu semakin berkurangan jika tiada rangsangan.

Fikir-fikirkan lah tentang masa depan anak kita. Ada mesej kenapa Rasulullah diserahkan kepada ibu susuan dan masih tinggal bersama Halimatul Al-Saadiah meskipun usia baginda sudah melebihi 2 tahun.

Sayangi masa depan anak-anak kita. Jangan terlalu ghairah melihat bayi ‘cepat besar’ dan memberinya sesuatu yang dia belum bersedia untuk terima. Ikutlah saranan yang telah dicadangkan sebagai 1 usaha untuk memastikan anak kita membesar dengan kesihatan yang terjaga.


Bila boleh mulakan makanan kepada bayi?

Saya memulakan makanan pejal kepada bayi saya seawal usia mereka 7-8bulan. Bukan lah bertujuan menahan mereka dari makan tp pada ketika itu, saya amat pasti apa kehendak bayi saya. Tapi masuk jer 6 bulan memang saya dah perkenalkan cuma tidak secara kerap. Bermula dengan mengajar mereka secara sedikit2.

Usia yang disarakan untuk memulakan makanan pejal adalah 6 bulan kerana pada usia ini organ dalaman bayi semakin matang dan bayi memerlukan lebih banyak zat dan nutrisi untuk tumbesaran dan susu ibu tidak lagi mampu untuk membekalkan nutrisi yang diperlukan ini.

Pada usia 6 bulan, makan separa pejal ataupun puri dimulakan dahulu dan ditingkatkan secara perlahan-lahan. Dalam masa beberapa minggu, makanan dengan rasa, tekstur dan suhu berlainan boleh diperkenalkan. Ibu juga boleh menambah sumber protein daripada ikan, ayam, daging dan sebagainya untuk menggantikan protein susu. 

Diharapkan info diatas sedikit sebanyak memberi impak kepada ibu2 diluar sana terutama bakal ibu2 nanti. Sayangi anak anda...

Semoga berjumpa lagi dilain entry..

POPULAR POSTS

Follow Me