Friday, December 31, 2010

Tahun Baru...Rumah Baru..Tempat Baru...

10:05 PM 0 Comments
wahhh...entry penutup tahun 2010...dah lama tak update blog..huhu..

spt tajuk kat atas..ya..kami sekeluarga akan berpindah ke Bertam/Sungai Petani..InsyaAllah hujung bln 1 balik KD untuk angkut barang...Bulan 2 start dok rumah baru...rumah baru???blom tau lagi kat mana..rumah sewa la nampaknya kan...hihi..tgh survey area bertam & SPS..

so....ibu pun leh la start cari kerja kan????hihi..

pada kawan2 semua ..SELAMAT TAHUN BARU YE..blom berkesempatan nak update blog mcm dolu2..sgt2 bz..hukhuk

Tuesday, December 28, 2010

Rahsia semakin hari semakin sayang

2:10 PM 0 Comments
Gaya hidup moden yang mewah, sibuk dan terdedah kepada pergaulan bebas ada kalanya boleh menimbulkan krisis rumah tangga hingga berlaku perceraian.

Laporan khas ini mendedahkan mengenai punca-punca perceraian termasuk suami isteri curang, pengaruh laman sosial di Internet dan jahil agama.

Namun, cukup mengkagumkan apabila ada kalangan pasangan yang mampu mempertahankan ikatan suci mereka hingga mencecah lebih 20 tahun dan terus kekal bahagia.

Sebenarnya, setiap pasangan mampu melakukan begitu asalkan mereka memahami tanggungjawab masing-masing.

Antara tips yang perlu diketahui ialah dengan memahami bahawa keluarga adalah amanah Allah di samping memantapkan diri dengan ilmu agama serta melakukan persediaan rohani, fizikal dan mental untuk hidup berumah tangga.

Bagi pasangan Azmi Abdul Malek, 51, dan Siti Zabidah Setia, 51, suami isteri seharusnya sentiasa berikhtiar untuk melakukan sesuatu yang terbaik agar Allah memberi ganjaran dan rumah tangga sentiasa dirahmati.

Menceritakan kisah rumah tangga mereka, kedua-duanya melangsungkan perkahwinan pada 1982 selepas tiga tahun berkenalan ketika menuntut di Universiti Malaya.

Bagi pasangan 'cinta kampus' ini, mengekalkan hubungan selama 28 tahun bukanlah sesuatu yang mudah khususnya dalam tempoh 10 tahun pertama perkahwinan.

Ketika melalui fasa 'permulaan' itu, mereka berdua sering dihimpit masalah kerana terpaksa menanggung perbelanjaan keluarga yang semakin bertambah bagi membesarkan lima anak yang masih kecil.

Ketika itulah kedua-duanya membuktikan diri masing-masing sebagai pasangan yang bertanggungjawab dengan banyak bersabar serta tidak memperbesar-besarkan perselisihan faham yang sering timbul antara mereka.

"Petuanya ialah kena banyak bersabar, bertenang dan paling penting ialah bertolak ansur.

"Selain itu, banyakkan muhasabah diri dan jadikan anak-anak sebagai pengikat kasih sayang" kata Azmi yang bertugas sebagai Ketua Komunikasi Korporat, Kementerian Sumber Manusia.

Berkat kesabaran dan tolak ansur tersebut, lima anak Azmi dan Zabidah iaitu tiga lelaki dan dua perempuan berusia 13 hingga 26 tahun kini telah berjaya dalam bidang masing-masing yang mana empat daripadanya adalah lulusan ijazah.

Namun dalam usia perkahwinan yang semakin meningkat, Azmi mengakui, perasaan malu untuk berlaku romantik terhadap isteri seperti ketika 'zaman bercinta' mula timbul disebabkan anak-anak sudah dewasa.

"Masa mula kahwin dulu jalan berpegangan tangan tetapi sekarang kurang sikit sebab malu dengan anak-anak, tapi saya tetap berpegangan tangan atau peluk pinggang isteri apabila menyeberangi jalan ketika anak-anak tidak ada di sisi kami.

"Malah kalau nak tidur saya sering bisikan kepada isteri yang saya sayangkan dia dan bila balik daripada berjalan jauh saya cium pipi isteri," katanya yang mengakui amalan itu adalah antara faktor kebahagiaan rumah tangganya.

Sebagai seorang yang sudah 'lali' dengan asam garam perkahwinan, Azmi sering menasihatkan anak-anaknya dan pasangan muda lain agar sentiasa bersikap jujur dengan pasangan.

"Selain itu jangan tinggal solat lima waktu dan sering solat malam serta berdoa kepada Allah supaya kurniakan kebaikan rumah tangga.

"Walaupun gaya hidup manusia sentiasa berubah mengikut teknologi tapi kita mesti kawal dan disiplinkan diri mengikut ajaran agama Islam kerana kehidupan dunia hanya sementara semua itu adalah ujian daripada Allah," katanya.

- UTUSAN -

Wednesday, December 8, 2010

home sweet home

12:34 AM 1 Comments
alhamdulillah..selamat kembali ke rumah di Kota Damansara ptg semalam....

sebulan lebih tinggalkan rumah...hari ni adalah hari utk mengemas segala habuk2 yang ada...huhu

sabtu kembali ke perlis...aduhh..bila la en.hubby nak dpt surat transfer ni...lagi cepat lagi bagus kan..

****thinking***:

Thursday, December 2, 2010

Gerak Alih Si Manja

7:59 PM 0 Comments
skrg ni ibu selalu cari info pasal makanan simanja...perkembangan dia..sbb HI dah 7bulan+, hanya baru leh meniarap..pusing2kan badan 1pusingan...baru2 ni dok mengangkat punggung...ermm terasa sgt bila tgk anak org lain yang dah laju ke depan...so bila baca artikel (simanja.com) kat bawah lega hati ibu..wpun ada gak artikel yang berbeza2 tahap perkembangannya...


BARU LAHIR

Postur badan adalah seperti mana bayi yang baru lahir. Akan memalingkan kepala ke arah dia suka tidak kira dibaring atas perut atau belakangnya dan dia akan melenturtegangkan tangan dan kakinya.

4 MINGGU

Otot-otot leher masih belum cukup kuat. Kepalanya akan melentuk jika tidak disangga. Jika ditiarap, akan mengangkat dagu untuk beberapa saat, jika didudukkan akan mengangkat kepala buat seketika.

6 MINGGU

Boleh mengangkat kepala 45 darjah dari katil. Apabila didudukkan kepalanya kurang terlentuk. Lutut dan punggung menjadi lebih kuat dan tidak begitu lembut.

8 MINGGU

Boleh menegakkan kepalanya ketika dia berdiri atau duduk, atau ketika tertiarap tetapi tidak lama. Jika tertiarap boleh menegakkan kepala selari dengan badan

12 MINGGU

Apabila tertiarap, sudah boleh menegakkan kepalanya sentiasa. Apabila didudukkan atau disangga kepalanya tidak akan terlentuk.

16 MINGGU

Simanja suka duduk dan memandang sekitarnya tapi kepala masih perlu di sangga.Simanja boleh menegakkan kepalanya walaupun masih bergoyang . Jika berbaring simanja boleh memandang tepat ke arah anda.

20 MINGGU

Simanja dapat mengawal sepenuh kepalanya. Walaupun ditarik kedudukan duduk kepalanya tidak terlentuk.

24 MINGGU

Otot simanja telah menjadi kuat dan boleh meletakkan sebahagian berat badannya di lengan bawah. Boleh menghulurkan tangan nya untuk diangkat.Boleh duduk diatas kerusi selama beberapa minit apabila disangga.

28 MINGGU

Simanja sudah boleh menampung berat badanya dengan sebelah tangan ketika meniarap.Simanja juga boleh duduk tanpa disangga.Boleh mengangkat kepalanya apabila berbaring.

32 MINGGU

Simanja cuba bergerak.Dia akan meregangkan tangan untuk mencapai mainan.Dia akan mengoyangkan badan kehadapan dan ke belakang.Jika anda memgang kedua belah tangannya simanja akan melompat.

Saturday, November 13, 2010

Banjir

4:02 PM 0 Comments
Alhamdulillah..kini banjir dah pun reda..syukur sgt2...apa2 pun terpaksa kita semua terima ujian & dugaan dariNya dengan redha dan hati yang lapang...ada hikmah disebalik setiap kejadian...

kampung ibu pun alami banjir yang dashyat...selama ni..hampir 30thn (oppsssss semakin berumur la' huhu)...belum pernah alami banjir yang mcm ni teruk..semua penduduk kampung terpaksa dipindahkan ke kwsan lebih selamat..syukur alhamdulillah rumah kami selamat dari dinaiki air..mungkin sebab tinggi...yang pasti boleh dok dlm rumah je lah..buka pintu rumah keliling penuh dengan air...hari ke-2 banjir..mkn nasi berlaukkan ikan haruan kering..nyum2 (menurut emak la.)

disaat banjir yang melanda kampung..ibu dah otw nak balik kampung..disebabkan jalan penuh air..malam 1hb tu..ibu, abah & HI terpaksa bermalam di Yan, Kedah..rumah SIL..ptg 2hb baru la ibu bertolak balik ke kampung..

Terima kasih kepada blog Omaq untuk gambar-gambar banjir di Perlis yang tertera di bawah ini...dan byk lagi kat blog Omaq ni..

gambar banjir perlis kedah 1

Banjir kawasan Arau… dekat dengan masjid Negeri Arau

gambar banjir perlis kedah 2

Rumah dekat simpang Arau Gial dekat simpang taman bersatu

gambar banjir perlis kedah 3

Banjir di Repoh

gambar banjir perlis kedah 4

Taman Rekreasi Tasik Melati

gambar banjir perlis kedah 5

Ni daratan ke lautan? - Kawasan sawah...habis semua..:(

gambar banjir perlis kedah 6

Kawasan Sekolah Jaafar Hassan penempatan banjir (inilah dia sekolah ku..)

gambar banjir perlis kedah 7

Sekolah Santan yang dilanda banjir


Highway


KANGAR: Bilangan mangsa banjir yang dipindahkan di Perlis meningkat dengan sehingga petang ini seramai 1,096 mangsa dipindahkan ke sembilan pusat pemindahan, menurut jurucakap Bilik Gerakan Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Perlis. Kebanyakan mangsa ditempatkan di Sekolah Menengah Datuk Jaafar Hassan iaitu seramai 386 orang, Sekolah Kebangsaan Batu Bertangkup (383), Sekolah Kebangsaan Titi Tinggi (112), Maktab Rendah Sains Mara Beseri (69) dan Dewan Sivik Arau (60). Lain-lain pusat menempatkan antara tujuh hingga 30 mangsa sehingga pukul 5.30 petang. Hujan masih berterusan di Perlis.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Batu Bertangkup, Ali Ismail, berkata lima buah kampung telah dilanda banjir sejak petang Sabtu lalu iaitu Kampung Sungai Buluh, Kampung Batu Bertangkup, Kampung Padang Melaka, Kampung Baru Panggas dan Kampung Guar Medan Gatal. Mangsa di lima kampung ini mula dipindahkan pada 4.00 pagi tadi apabila paras air di dua batang sungai ialau Sungai Buluh dan Sungai Batu Bertangkup mula melimpahi tebing.

“Penduduk diarahkan keluar dari rumah masing-masing berikutan jalan ke kampung-kampung tersebut telah dinaiki air di paras pinggang,” katanya. Ali berkata, 10 kenderaan pacuan empat roda dari Kelab Pacuan Empat Roda Perlis membantu memindahkan mangsa ke pusat pemindahan manakala Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam menggunakan bot memindahkan mangsa banjir.

JKM turut menyalurkan bantuan berupa tikar, selimut dan makanan kepada mangsa di pusat pemindahan. Seorang warga emas, Rokiah Awang, 70, dari Kampung Batu Bertangkup terpaksa didukung bagi menyelamatkan diri setelah rumahnya yang didiami bersama seorang anak lelaki dan seorang cucu lelaki dinaiki air awal pagi. “Air di rumah makcik naik paras dada, habis semua kelengkapan rumah seperti perabot ditenggelami air, ” katanya.


Sumber: Berita Harian

Tuesday, November 2, 2010

sekadar renungan bersama...

9:09 AM 1 Comments


Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". Al-Baqarah : 286

Monday, November 1, 2010

My Dear Warehouse Part3

9:19 AM 0 Comments
ermm...nak story ckit...

nasib baik pegi jumaat pagi...org pagi tu mmg x ramai pun..lagipun ibu terpaksa bawa baby sekali so mmg decide pegi pagi la...

brg mmg byk..best sgt..niat nak cari walker je even xde warehouse sale ni..mmg nak cari pun...luckly ada plak sale....jimat duit kan...hehe

ni beberapa item yg sempat ibu survey....

walker w music RM40
walker w/out music RM30
walker RM20

(ibu beli yang sekali gn rocker 20014-015 - RM84)

stroller/buggy 3 tayar RM170
bouncer RM48
mosquito net RM10
Mainan from RM10 - RM45 (ada lagi yang mahal tp best)

Baju: Disney semua flat price RM15 (even yg sepasang)

Carters rompers RM15 - beraloi2 (ada yang RM10 tp better beli kat tenet lagi murah' 5 psg baru RM34....hahaha)

My Dear mama bag backpack RM30 - RM65

stroller+carrier travel combo priced at RM497
bouncer 19040 RM155
infant bed 02608 RM280.00
bath tub 03729 RM52.00
bedding set 02514 73.90 RM48.00
bedding at 02597 39.90 RM10.00

dan byk lagi...xsempa nak tgk...si kecik ngamuk...huhu


November @ Hometown (perlis)

8:38 AM 0 Comments
~ AutoPublish~
sbln en.yusmawi outstation kat bertam, penang...nak ikut sekali ramai pulak geng2 dia..malas ar..so ibu decide balik kg jer...dekat gn perlis kan..lagipun dah nak raya haji.....

tahun ni..buat aqiqah utk muhammad hadif irsyad..pada kawan2 yang tinggal kat perlis jemput la datang ke rumah pada hari raya pertama...boleh contact fiza kalau nak alamat ye...:)

disaat entry ini di publish..myb kitaorg sekeluarga dah pun berangkat menuju ke destinasi...InsyaAllah bermalam kat penang..nak pekena pasemboq penang...dah lama xrasa..sedap lagi ke??huhu

esok pagi2 baru la ibu bergerak ke perlis gn HI jer...huhuhu

semoga perjalanan kami dipermudahkan & selamat sampai ke destinasi...Amin

Friday, October 29, 2010

My Dear Warehouse Sale

5:30 PM 1 Comments
pagi td pegi warehouse sale nak cari walker....decide nak beli walker sbb skrg ibu langsung xleh nak gerak..msk pun terpaksa dukung sikecik ni...harap2 ok la kan..lagipun rumah kecik je senang nak pantau....

nti ibu update pic & story pasal warehouse tu & apa terjadi masa balik dari situ....huhuhu

28 October – 7 November 2010 : My Dear Warehouse Sale

10:08 AM 0 Comments

28 October – 7 November 2010 : My Dear Warehouse Sale

28 October to 7 November 2010

My Dear Warehouse Sale

Baby & Children Products

Products Offered

High Chair

Bouncer

Stroller

Walker

Carseat

and more

Terms

Cash and Credit Cards

Time: 9am – 7pm

Location (Tel: 603 8060 0093/95)

34 Jalan Meranti Jaya 10

Meranti Jaya Industrial Park

47120 Puchong

Selangor Darul Ehsan Malaysia

Wednesday, October 27, 2010

BEST DEAL PACKAGE!!

8:56 AM 0 Comments
BEST DEAL PACKAGE!!! (RM20-30)

JOM MASUK SINI Galeri Sri Anggun







PACKAGE of 5 (1-4, 11)
5pcs Shawl x RM8 = RM40
+ Inner = RM7
Postage = RM6

Normal Price: RM53
NOW: RM30 (save RM23)

****************************

PACKAGE 0f 3 (5-10, 12)
3pcs Shawl x RM8 = RM24
+ Inner = RM7
Postage = RM6

Normal Price: RM37
NOW: RM20 (save RM17)

*** PAKEJ YG DAH SOLD OUT DAH DI KELUARKAN DR BLOG

Tuesday, October 26, 2010

Nokia E5

10:19 AM 1 Comments
yes,...akhirnya dpt jugakk...tq to my beloved hubby...wink2
katanya hadiah anniversary + birthday...huwaaaaaaa..baru bagi ke???xpe lah...yang pasti best2...
dah setahun lebih pakai nokia 1208 tu sejak kehilangan SE yg disayangi....huuhu







# sebenarnya saya teringin iphone 4G la.....(En.Yusmawi tolong ambil perhatian ye...hahaaaa..mau kena pelempang kang...)







Monday, October 25, 2010

Ingatkan RM10,000...

8:11 PM 0 Comments

ermm...xde apa nak story...hari ni dpt cek dari Maxis...ntah apa2 la Maxis ni...biasanya bulan2 byr bil mmg selalu lebih pun..xde plak dia bagi cek..tolak utk next bill je..kali ni sampai cek plak..huhuhu..nakgi cheque deposit pun rasa lemah je bila tgk angka yang tak seberapa tu....kena sembunyi2 ckit la jgn bagi org nampak' hahaha (wink2)...

# tunggu cek dari Nuffnang plak...baru je 2hari lps cash out' (walahhhhhhhh)

Friday, October 22, 2010

update 6bln + solid food

9:00 PM 0 Comments
smlm gi klinik KJ..utk inject 6bln (brp hari jer lagi)..JM ckp dah leh bagi mkn..
dah 2hari ibu start bagi mkn...ibu masak bubur nasi (beras yang diblend) + kentang (tanpa apa2 perisa)...sedapnya..nyum2...HI tak abis tp ibu yang habiskan...kakakaka

tp HI xberapa nak makan..dia buat muka pelik je bila disuap kemulut...siap kerut dahi2...haha..

balik dr klinik..dah sampai dlm rumah..tiba2 je HI mengamuk..nangis non stop sambil hisap jari..lapar la tu...terus nak bagi nenen tp dia tolak' ermmm..xnak direct kot...kuarkan EBM & panaskan...sambil2 tenangkan dia..bila letak je nangis lagi..terpaksa la sebelah tangan je buat keja..sebelah lagi kendong dia.......huhu

dah siap semua...bagi botol..xnak jugak..aduhhhh..apa yang tak kena ni sayang...isap jari mcm nak telan jari2 tu...

ibu teringat bubur yang ibu masak lps subuh tadi...ermmm...apa lagi..masukkan dalam bekas..letak HI dalam bumboo seat...ibu suapkan ke mulut yang tgh nganga tu...

wahhhhhhhhh...lajunya dia makan...sampaikan tengah2 suap tu dia dah sendawa...tu pun nak lagi...hahaha...alahai sayang ibu..lapar ye...apa la ibu ni?#$%*&

ptg bagi lagi sekali...wahh..lajunya dia mamam..berselera ibu tgk....wink2

POPULAR POSTS

Follow Me