Thursday, November 23, 2017

KENALI GEJALA & SIMPTOM BATU KARANG

8:21 PM 0 Comments
Bagaimana kita nak tau gejala & simptom batu karang ni?

Biasanya pemeriksaan fizikal perlu dilakukan untuk mengesan terjadinya batu karang. Pesakit perlu menjalani ujian darah dan air kencing bagi memastikan sama ada terdapat sel-sel darah merah atau nanah yang terdapat untuk menunjukkan kewujudan penyakit ini.


Ujian Ultra Sound dapat memberi gambaran terhadap imej batu karang yang terbentuk terutamanya apabila buah pinggang membengkak. Manakala ujian intravenusurography pula dapat memberi imej yang lebih mengenai kedudukan, jenis, lokasi dan saiz batu karang.

TANDA-TANDA PENYAKIT BATU KARANG.

Kadang-kadang sakit batu karang ni tiada signal pun sampai dah sakit sangat-sangat dan tak mampu bergerak.

Yang biasa adalah penghidap akan merasa sakit pada bahagian abdomen iaitu pada sisi kanan dan kiri pinggang. Bagaimanapun, bagi mengenal pasti samada seseorang itu menghidap penyakit batu karang, ia bergantung kepada tanda-tanda yang dihidapi antaranya;
• Pesakit akan merasa kesakitan seperti berdenyut-denyut, berat dan sakit melilit yang amat sangat seolah-olah hendak bersalin.
• Loya-loya, hendak muntah dan berpeluh-peluh
• Serangan yang datang secara tiba-tiba.
• Tidak boleh kencing ( bergantung di mana letaknya batu karang tersebut )
• Kencing berdarah.

Pada peringkat yang lebih serius, jangkitan kuman akan berlaku dimana pesakit akan demam, menggigil dan jika disentuh pada bahagian tersebut penghidap akan merasa sakit yang teramat sangat. Ia kemudianya bernanah, menandakan bahawa adanya jangkitan kuman yang parah. Dalam keadaan tertentu, pesakit mungkin akan mengalami kencing yang bercampur nanah.

Pada peringkat yang kronik, pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan dengan gejala buah pinggang telah rosak, keadaan tubuh menjadi lemah, muka menjadi pucat akibat kekurangan darah di samping muka menjadi sembab serta kulit menjadi kering. Bagaimanapun, kesakitan atau tanda yang boleh dikenalpasti bergantung kepada;
• Lokasi di mana terbentuknya batu karang samada di saluran pundi kencing atau buah pinggang.
• Saiz batu karang samada kecil atau besar juga memainkan peranan.
• Keadaan dan umur pesakit, biasanya batu karang dihidapi oleh mereka yang berusia 25 tahun ke atas.
• Jenis batu tersebut.

Oleh itu, sentiasalah jaga pemakan kita. Banyakkan minum air tau. Kalau ada sejarah keluarga sering mengalami batu karang, anda juga mungkin boleh berisiko mengidapnya.

Sumber: jknperlis.mohgov.my

Wednesday, November 22, 2017

FAKTOR PENYEBAB BERLAKUNYA BATU KARANG

7:23 PM 0 Comments
Faktor penyebab berlakunya batu karang.

Orang dulu-dulu selalu cakap jangan tahan kencing nanti jadi batu karang. Air pun kena minum banyak sebab kalau kurang, air kencing menjadi pekat dan mengandungi banyak bahan yang boleh membentuk batu karang.


Ada logiknya jugak kan...

Apa punca sebenarnya?
1.Kurang minum air – Jika kurang minum air, kencing akan menjadi lebih pekat. Jika kencing lebih pekat, mudahlah untuk pembentukan kristal yang akhirnya akan menjadi batu.

2.Sejarah keluarga atau diri-sendiri – Ini tak lain tak bukan masalah pemakanan yang sama dalam keluarga, seperti juga penyakit kencing manis dan penyakit metabolik yang lain. Orang yang pernah terkena penyakit batu karang juga perlu berhati-hati kerana risiko untuk berulang adalah tinggi.

3.Umur – Kes batu karang paling tinggi dikalangan orang berusia 20 hingga 70 tahun.

4.Jantina – Lelaki lebih mudah mengalami penyakit batu karang berbanding wanita.

5.Penyakit lain – Penyakit-penyakit metabolik seperti hyperparathyroidism (kelejar yang terlibat dalam metabolisme kalsium terlebih aktif), hyperthyroidism (kelenjar thyroid terlebih aktif menyebabkan pengeluaran mineral daripada tulang dan pengumpulan kalsium) sistinuria (penyakit metabolik yang diwarisi yang menyebabkan sistin berlebihan dalam tubuh dan menyebabkan batu jenis sistin).

5.Suplemen vitamin D berlebihan dan tidak seimbangkan dengan kalsium dan magnesium.
Malahan penghidap kencing manis dan tekanan darah tinggi turut berisiko untuk mendapat penyakit ini terutama mereka yang menghidap Cushing Syndrome (masalah berkaitan hormon)

6.Kesan sampingan ubat – Ubat-ubat seperti diuretik meningkatkan pengeluaran air kencing, lalu menyebabkan kencing semakin pekat.

7.Pemakanan – Makanan yang tinggi protein purin seperti hati, jantung, limpa, daging merah dan makanan laut yang bercengkerang. Daging merah khususnya mengandungi kandungan fosforus yang tinggi, jadi menyebabkan lebih banyak kalsium dikeluarkan melalui air kencing. Selain itu alkohol dan diet kurang serat turut memberi kesan yang sama.

8.Kurang aktif – Individu yang kurang aktif atau terlantar sakit adalah lebih berisiko kerana tulang membebaskan kalsium ke dalam salur darah dalam individu ini.

Jadi, mestibamalkan gaya hidup sihat untuk elak sebarang penyakit. InshaAllah ada rawatannya untuk sakit batu katang ni dan kak fiza akan share lagi nanti..

KakFiza
SungaiPetani

Tuesday, November 21, 2017

BAHAYA BATU KARANG

8:46 PM 1 Comments
Bila sakitnya datang, sakit teramat sangat. Kencing berdarah dan sakitnya bukan kepalang. Serba tak kena jadinya kan. Itulah batu karang.

Ramai juga dikalangan kita mengidapnya terutama lelaki. Macam mana agaknya rupa batu karang tu?



Buah pinggang kita berperanan sebagai alat penapisan bahan toksik. Mineral dan garam asid dalam air kencing boleh termendap di dalam organ berkenaan. Apabila tubuh kita kekurangan air, bahan ini boleh membentuk kristal dan seterusnya menjadi batu karang.

Biasanya seseorang rasa sakit disebabkan:
  • Batu karang besar yang menyumbatkan buah pinggang
  • Buah pinggang tersumbat disebabkan batu yang tersangkut di saluran buah pinggang
  • Kencing kotor yang bertukar menjadi nanah apabila berkumpul dengan lama dalam buah pinggang yang tersumbat.

Jenis batu karang
  • kalsium
  • asid urik
  • struvite (batu magnesium ammonium fosfat)
  • Cystine

Batu karang yang boleh dikesan sinaran X ialah batu kalsium fosfat, batu kalsium oxalate dan batu struvite. Ada batu karang yang tidak dapat dikesan dengan sinaran X tetapi biasanya dapat dikesan dengan ultrasound atau CT scan, misalnya batu asid urik dan batu cystine.

Satu daripada 20 orang dijangka menghidap penyakit batu karang. Lelaki lebih cenderung menghidap penyakit ini berbanding wanita dengan nisbah 3:1. Ini disebabkan hormon lelaki boleh meningkatkan bahan mineral yang membentuk batu.

Kejadian batu karang kerap terjadi pada individu berusia antara 20 hingga 50 tahun dan penyakit ini biasanya berulang.

Faktor risiko
  • Faktor Genetik
  • Kerap berada di Negara bercuaca Panas
  • Gaya hidup yang kurang aktif
  • Dehidrasi (minum air kurang 1,200 mililiter sehari)
  • Pemakanan tinggi protein haiwan, tinggi sodium/garam, dos vitamin C dan D yang tinggi
  • Jangkitan kuman saluran kencing yang berulang. Bakteria yang menghasilkan urease (enzim yang memangkinkan hidrolisis urea kepada amonia dan karbon diaoksida) membuatkan seseorang cenderung kepada pembentukan batu karang

Pembentukan batu karang boleh dicegah dengan banyakkan minum air serta kurangkan makanan yang boleh menyebabkan pembentukan batu karang.

Gejala
  • Kencing berdarah
  • Sakit belakang/kawasan pundi kencing
  • Wujud butiran pasir di dalam air kencing
  • Jangkitan saluran kencing (batu karang ialah punca jangkitan)
  • Demam dan badan menggigil
  • Kecing kotor

Monday, November 20, 2017

FASA LUTEAL - SEGALANYA BERMULA

7:36 PM 1 Comments
Fasa Luteal

Sebenarnya ni lah 1st time dengar term ni. Sebelum ni walaupun banyak terlibat dengan treatment kesuburan tak plak Doktor sebut fasa luteal ni..hehe


Apa Itu Fasa Luteal?
Kitaran haid kita wanita ni ada 2 Fasa
  1. Fasa Folikel – Bermula dari hari pertama haid hingga ovulasi
  2. Fasa Luteal – Selepas ovulasi sehingga haid berikutnya

Dan antara fasa folikel dan fasa luteal itu adalah haid dan ovulasi.
Fasa luteal berlaku lepas ovulasi. Juga dikenali sebagai Days Past Ovulation (DPO). Sebagai contohnya kitaran haid normal wanita sekitar 28-30hari. Hari subur (ovulasi) jatuh pada hari ke 14, 15 dan mungkin ada yang hari ke 16 baru subur. Kiraan dari hari pertama period tau. Jadinya selepas ovulasi itu adalah Fasa Luteal dan tempohnya antara 12-14hari sehingga berlakunya period berikutnya.

Pada yang ingin hamil, waktu inilah mereka perlu berjaga-jaga dan mengharapkan berlakunya penempelan yang kukuh. Pada waktu ini hormon progesterone dan suhu badan akan meningkat tinggi. Dengan penuh debaran mengharapkan kandungan HCG juga meningkat sekaligus boleh menghasilkan 2 garisan yang mengembirakan.

Bayangkan setiap kali nampak 1 garisan..Allahuakhbar, perasaan sedeh muncul sampai menitik air mata. Itulah perasaan kami yang penuh harapan ni..

Apa yang menyebabkan Gangguan Fasa Luteal ni?
InshaAllah Kak Fiza kongsikan pada entry akan datang.

Untuk mereka yang merancang untuk hamil, kenali kitaran haid anda. Hari subur dan ovulasi hari ke berapa. Penting untuk kita ambil tahu semua tu. Tapi, kalau kitaran haid tak normal macam Kak Fiza ni memang terus jammed la kan. Penyudahnya terpaksa beli ovulation test strip. Lepas period memang dah standby strip tu sebab nak tau bila time ovulasi.

Panjang lagi cerita mengenai Fasa Luteal ni tapi kak fiza pun tak reti sangat nak story. Lain kali kita sambung yer. InshaAllah next entry

Sunday, November 19, 2017

KELAS HOMEMADE AISKRIM

5:13 PM 1 Comments
Hari ni kak fiza balik kampung jap..tinggal si kecik Qisya dengan Abahnya untuk attend kelas homemade Ais krim..

Bila kawan FB buka kelas, excited pulak kak fiza nak join.



Cantikkan rupanya. Rasanya memang sedap kalah ais krim kita beli kat kedai tu. Tak sabarnya nak buat sendiri..

Nanti free..kak fiza share caranya yer..

Diakhir kelas, cikgu Ana bagi resepi mudah kek pisang moist. Senangnya nak buat tapi rasanya memang gebu dan sedap...



Kakfiza
SgPetani

POPULAR POSTS

Follow Me