Tuesday, October 10, 2017

4 TANDA BAYI MERAGAM BILA MULA TUMBUH GIGI

3:40 PM 0 Comments
Anak Kak Fiza mula tumbuh gigi pada usia 8bulan. Agak lambat juga kan sebab rata2nya ada yang 4bulan dah mula tumbuh. Majoriti 6bulan la.

Gigi kacip bawah dan atas tumbuh serentak 2batang bawah dan 2batang atas. Dia tak pulak meragam. Biasa je dan seawal 6bulan memang dia kuat makan. Lambat sikit memang mengamuk nak makan.


1. Kurang Selera Makan
3 minggu sebelum checkup 15bulan, dia mula meragam. Asyik mengempeng je. Dah tak selera nak makan..dan langsung tak nak makan. Jadi bila dia tak nak makan, mengempeng je lah dia...huhu

2. Suka Mengigit
Abang2 dulu kuat gigit. Orang kata gatal gusi nak tumbuh gigi tu. Anak dara ni pun sama la jugak. Tapi dia tak minum botol...ibu jadi mangsa..😅. Mungkin dapat legakan gusi dia kan..

3. Masuk jari dalam mulut.
Betul jugak ni sebab memang ada juga habit dia mcm tu. Sekarang dah tak de. Air liur pun dah kurang meleleh.

4. Menangis dan meragam
3 minggu jugak la Kak Fiza tak boleh berenggang dengan dia. Asyik nak berkepit je.

Bila Akak google banyak lagi rupanya tanda2 anak2 ni bila mula nak tumbuh gigi. Tapi yang 4 ni memang penangan Qisya Azzahra la...

Nanti nak tulis entry nak bagi anak selera makan lak..

Kak Fiza
Sungai Petani

BAYI MERAGAM NAK TUMBUH GIGI

2:52 PM 0 Comments
Assalamualaikum...

Lamanya blog Kak Fiza bersawang...huhu. Keadaan memaksa untuk sesuatu yang lebih penting. 

3 minggu berhadapan dengan dak Qisya yang langsung tak nak makan. Hanya susu ibu semata2. Kita pun dah penat asyik mengempeng je kejanya...😂😂. Sebelum tu, Abang Ngah kena campak. Kuarantin la kejap takut berjangkit. Alhamdulillah kuat jugak antibodi anak dara ni. Belum ada tanda2 berjangkit pun lagi..



Walaupun 3minggu Qisya tak nak makan, berat dia masa check up 15bln baru Alhamdulillah. Belum jatuh border kuning la. 

Rupanya nak tumbuh gigi. Gigi atas dah nak naik yang ke 3 dan ke 4. Yang bawah naik yang ke 3. Dannn..baru 3hari ni selera dia bagai di pam2. Pantang nampak pegang something mesti dia menjerit nak nak...haha

Ni lah pengalaman akak yang pertama anak meragam nak tumbuh gigi. Abang long dengan Angah dulu relax jer. Tau2 tengok ada gigi. Setiap perkembangan anak ni tak sama kan.

Korang ada pengalaman anak meragam tumbuh gigi? Meh la sharing dengan akak ni...😊😊


Saturday, August 26, 2017

SAKIT TUMIT KAKI ATAU PLANTAR FASCIITIS

6:46 PM 0 Comments
Assalamualaikum...

Rasanya ramai yang sering mengalami sakit pada tapak kaki, terutamanya apabila baru bangun tidur, terpijak lantai akan rasa menikam jer dan rasa sakit yang teramat.

Sakit pada tumit kaki atau nama lainnya Plantar fasciitis biasanya sering terjadi pada orang dewasa terutamanya warga emas. Tetapi, sekarang ni dah tak kira usia dah. Ramai yang terkeliru dan berpendapat plantar fasciitis dan heel spurs adalah sama tetapi sebenarnya ada bezanya.


Plantar fasciitis merujuk kepada sindrom sakit pada tumit kaki yang terjadi akibat radang atau kecederaan pada tisu plantar yang membentuk lengkok pada tapak kaki, dan ‘heel spur’ pula adalah tulang berbentuk duri pada tulang tumit (calcaneum) di mana tisu plantar melekat. 

Kebanyakkan pesakit yang ada masalah plantar fasciitis mempunyai ‘heel spur’ dalam X-ray kaki mereka.

Apa yang menyebabkan sakit tumit atau planar fasciitis?

Berat Badan Berlebihan
Apabila berat berlebihan akan memberikan tekanan berlebihan dan menyebabkan regangan di bahagian kaki.
Apabila berdiri dan berjalan berat akan diedarkan sama rata di bahagian kaki (tulang dan tisu). Bahagian kaki kita cuma dapat menampung berat tertentu sahaja. Akibatnya risiko kecederaan pada tisu plantar adalah lebih tinggi. Dan tekanan berulangan tersebut akhirnya menyebabkan rasa sakit pada tumit dan tapak kaki.

Penuaan
Proses penuaan menyebabkan lapisan lemak dan tisu mula mengecut dan kurang fleksibel dan menyebabkan tisu plantar mudah tercedera

Aktiviti fizikal yang aktif
Ahli sukan terutamanya lebih terdedah kepada plantar fasciitis. Contohnya, dalam kes berlari, plantar fasciitis terjadi akibat kecederaan tisu plantar pada tapak kaki kesan beban hentakan berulang-ulang ketika berlari.

Simptom plantar fasciitis selalunya teruk pada waktu pagi selepas bangun tidur. Ini kerana semasa tidur tisu dan otot di bahagian tapak kaki berada dlm posisi ‘rehat’ , otot betis dan fascia di tapak kaki akan memendek dan kekal dalam posisi tersebut selama beberapa jam.

Apabila bangun pagi dan meletak tapak ke lantai serta mula memijak, tekanan daripada berat badan akan menyebabkan regangan pada tisu fascia secara tiba-tiba. Ini boleh menyebabkan kecederaan dan mungkin luka pada tisu tersebut. Bagaimanapun tisu tersebut akan mula meregang sedikit demi sedikit apabila kita terus menapak menjadikannya kurang tegang dan sakit juga akan semakin berkurangan.


Bagaimana nsk merawatnya dan sekaligus mengurangkan rasa sakit. InshaAllah akan Kak Fiza kongsikan pada entry akan datang.

Semoga bermanfaat untuk semua..😘😘

Wednesday, August 23, 2017

FUNGSI KALSIUM UNTUK KESIHATAN TULANG

9:59 PM 0 Comments
Assalamualaikum..

Bila masuk part kalsium ni, memang Kak Fiza suka sangat nak kongsi dengan semua kalsium pilihan hati. OsteMatrix shaklee memang antara yang terbaik pernah akak cuba.



Jom kita kenali OsteMatrix shaklee ni.

Sebut Oste, mesti terbayang osteoporosis plak kan. Sebab kaitannya dengan tulang.

Matrix pula merujuk pada satu kandungan di dalam sel tulang yang berbentuk kolagen. Matrix ini terbina daripada gabungan kalsium dan magnesium yang tinggi dengan tujuan untuk menguatkan tulang-tulang.

Kandungan OsteMatrix 
Mengandungi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D sebagai bahan utama.

Juga mengandungi Zinc, Copper, Manganese, dan Boron tapi dalam peratus yang amat sedikit.

Apa Fungsi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D dalam OsteMatrix?

Sebut Kalsium je memang semua dah tahu kaitannya dengan membina tulang yang kuat dan gigi yang sihat.  Kalsium bukan sahaja untuk tulang, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. 

Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang yang merupakan salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain

Satu kajian telah dibuat dan mendapati ia membantu mengurangkan sakit kepala dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing. 

Tanpa vitamin D, badan tidak dapat mendapat cukup 'hormone calcitriol' (dikenali sebangai Vitamin D aktif). Bila tidak cukup hormon ini, badan akan mengambil kalsium dari rangka yang sedia ada, yang mana akan melemahkan tulang-tulang kita sekaligus penyebab utama Osteoporosis.

Sebab tu nak pilih Kalsium, pilih yang lengkap dengan kandungan Magnesium dan Vitamin D.



Kandungan lain dalam OsteMatrix
  • 1000mg kalsium ialah kandungan sumber semulajadi yg mudah diserap.
  • 400mg magnesium pula membantu menggabungkan kalsium dalam tulang dan menguatkannya.
  • 400 iu vitamin D meransangkan penyerapan kalsium.
  • manganese,kopper dan zink berperanan mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang.
  • manakala Boron pula bantu dalam metabolisma tulang.

Siapa yang boleh amalkan OsteMatrix?
  1. Ibu menyusu, mengandung. OsteMatrix membantu mengelakkan kekejangan dan sakit tulang belakang.
  2. Suami/isteri bekerja yang selalu kepenatan dengan kerja
  3. Warga emas
  4. Wanita yang mengalami masalah PMS - sakit semasa datang bulan
  5. Mereka yang mengalami kekejangan otot
  6. Migrain

Elakkan mengambil Vitalea dan OsteMatrix secara serentak kerana iron dan zat besi boleh menggangu penyerapan kalsium.

Cara Makan OsteMatrix

Dicadangkan kepada umum, sebaiknya diamalkan 2 kali sehari. 2 tablet selepas makan. Jadi, 4 tablet sehari.

Untuk masalah haid, hamil, stress, kejang dan kebas-kebas.
Boleh ambil dua kali sehari 3 biji setiap kali selepas makan.

Untuk masalah tulang Retak 
Ambil 3 kali sehari, atau 4 biji setiap kali lepas makan.

Apa perbezaan OsteMatrik shaklee berbanding jenama lain dipasaran?

Alahhh, sama je kan. Yang mana dah tulis Kalsium tu boleh je beli..

Tidak untuk OsteMatrix!

Seperti yang dah Kak Fiza nyatakan kat atas tu, OsteMatrix shaklee membekalkan Kalsium, Magnesium dan lengkap dengan Vitamin D untuk kadar penyerapan yang lebih baik di dalam tubuh badan.

Pil-pil ini terdiri daripada pelbagai jenis antaranya calcium carbonate, calcium lactate, calsium citrete, calcium gluconate. Itu pun pil kalsium sahaja tidak mencukupi kerana ia memerlukan vitamin D untuk penyerapan yang lebih baik.

Apabila kalsium diambil bersama vitamin D, akan menghasilkan tulang dan gigi yang kuat.



Jika kalsium tidak cukup?

Maka tulang yang kuat perlu "melekat" antara satu sama lain. Oleh itu, ia memerlukan mangan, boron, copper dan sebagainya sebagai simen. 

Untuk mendapatkan vitamin kalsium yang optimum dalam badan dan untuk memastikan tulang ‘melekat’ dengan baik antara satu sama kombinasi kalsium, vitamin D dengan magnesium sangat diperlukan untuk memastikan tulang dan gigi mendapat nutrient sepatutnya.


PASTIKAN setiap pil kalsium yang anda ingin beli lengkap untuk membantu kadar penyerapan.

Banyak lagi Manfaat OsteMatrix ada Kak Fiza kongsikan pada entry yang lepas.

Nak cuba OsteMatrix yang power ni? 
Meh wsap Kak Fiza 0124513311 atau boleh klik link dibawah untuk pembelian terus ke website shaklee.

Monday, August 21, 2017

KAYAP KERING DENGAN NUTRIFERON

5:34 PM 0 Comments
Kalau anak2 demam bagus sangat ada Nutriferon ni. Boleh kuatkan imun diaorg dan demam pun cepat je kebah. Kalau dulu stok ibu memang tak pernah putus tapi bila abang2 dah besar, dah kurang demamnya..ibu pun dah tak simpan stok untuk guna sendiri...sesekali demam bawak amik ubat kat klinik jer...huhu


Tapi..baru2 ni Abang Ngah Haziq kena Kayap plak. Dah cuba rawatan traditional. Dan..ibu terpaksa restok semula Nutriferon ni. Mahal ckit jer tapi berbaloi...☺

Sebab apa tau?
Bila terjadinya Kayap dikalangan kanak2 ni, terbukti sistem imun mereka sangat lemah untuk melawan serangan Virus tu. Jadinya, Nutri ni memang suplimen tepat untuk mereka. Selain Nutri ni, chewable pun dia makan jugak..

Semangnya Nutriferon terkenal sebagai imun booster sebab ia mampu menguatkan sistem ketahanan badan dan membantu pesakit melawan penyakit yang sedang menyerang. InshaAllah boleh lawan serangan Virus.

Alhamdulillah...dah masuk 2minggu, Kayap pun dah kering. Nanti akak up testimoni yer. Susah nak snap gambar dia sebab jadi kat tempat yang agak sulit...🙊🙊🙊. Bila pegang phone je nak snap terus dia larikkk...😂😂


Yang kat atas tu gambar snap lepas seminggu dah jadi. Memula jadi atas bahu. Ingatkan ruam biasa je, dok sapu Herbal Blend je lah...tengok2 melarat plak. Sebab akakemang tak biasa dengan kayap2 ni, so tak tau la..huhu

Gambar terkini cuma tinggal parut2 hitam jer. Kat bahu cepat je parut hilang. Tempat lain tu kan berlipat ckit, makan masa la...



#gmffighter
#tsunamigmf

POPULAR POSTS

Follow Me