Tuesday, August 15, 2017

JALANI HIDUP YANG NORMAL DENGAN MENGAWAL ANXIETY DISORDER

2:41 PM 0 Comments
Alhamdulillah..makin rajin Kak Fiza berkongsi cerita sejak dua menjak ni kan...πŸ˜ƒπŸ˜ƒ

Ok..nak sambung entry yang lepas mengenai Anxiety Disorder. Menurut Pakar sendiri, amalan kerohanian sepatutnya diterapkan oleh mereka yang mengalaminya dan kita sebagai orang terdekat patut bagi sokongan.




Pengambilan ubat-ubatan (drugs) digunakan bagi mengurangkan simptom anxiety disorder termasuklah antidepressant (agen antimurung), antipsikotik dan sebagainya.

Selain ubatan, rawatan psikoterapi adalah perlu. Kaunseling dibuat untuk membantu tindakbalas emosi dan masalah mental mereka. Salah satunya adalah Terapi kelakuan kognitif iaitu slejenis psikoterapi untuk membantu penghidap anxiety disorder untuk mengenalpasti dan mengubah cara berfikir serta kelakuan yang membawa kepada gangguan perasaaan.

Pengidap Anxiety Disorder juga boleh mengamalkan Relaxation therapy dimana boleh membantu mereka lebih relax dan dapat mengawal emosi dan gaya hidup.

Bagaimana pengambilan Suplimen membantu?
Suplimen juga boleh diamalkan oleh mereka yang mengidapnya. Antara Suplimen yang boleh diamalkan ialah:



Vitamin B
Vitamin B adalah vitamin terbaik untuk Anxiety. Mempunyai kesan positif kepada sistem saraf. Vitamin B juga membantu dalam menstabilkan paras hormon dan mood dalam tubuh kita.

Kekurangan vitamin B12 di dalam tubuh akan menyebabkan kita mudah berasa tertekan. Asid folik membantu meningkatkan kadar tindakbalas antikemurungan yang sangat baik kepada pesakit.

Vitamin C
Suplimen yang sangat penting dalam fungsi kimia otak dan kelenjar adrenal. Ia akan memberi efek penenang yang boleh mengurangkan Anxiety.

Vitamin E
Vitamin E penting kerana ia dapat membantu untuk mengangkut oksigen kepada otak. Otak yang kekurangan oksigen akan mengalami gangguan dan akhirnya membawa kepada pelbagai masalah termasuklah anxiety.

Sumber Mineral
Magnesium dan kalsium yang cukup dalam badan boleh mencegah ketegangan saraf.

Magnesium mempunyai peranan yang penting di dalam fungsi neurologi. Ia juga terlibat di dalam banyak tindakbalas kimia otak. Kekurangan magnesium telah dikaitkan dengan simptom kebimbangan dan kemurungan.

Kalsium pula sangat penting untuk memastikan tubuh kita berfungsi dengan baik. Ia sangat penting untuk fungsi otak. Kekurangan kalsium akan menyebabkan kebimbangan dan emosi yang tidak menentu.

Apabila terjadi kekurangan kalsium pada sistem saraf, peluang untuk terjadinya serangan kebimbangan dan emosi yang tidak menentu akan meningkat dengan mendadak.

Kekurangan kalsium juga akan menyebabkan kekejangan otot, menggigil, kebas kaki dan jari, dan jantung berdebar.

Omega 3
Asid lemak omega 3 telah terbukti dalam memelihara kesihatan otak. Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA dalam minyak ikan mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autism, kanak-kanak hyperaktif dan penyakit schizophrenia. Jadi, ia memainkan peranan yang sangat penting bagi penghidap anxiety disorder untuk membantu mengawal fungsi otak.


Sekiranya nak dapatkan set ni atau sebarang info produk atau apa sahaja, boleh hubungi Kak Fiza 0124513311 atau kalau segan nak whatsapp akak, korang boleh terus beli kat link dibawah..




Konsultasi percuma tau...πŸ˜ƒ

BEBASKAN DIRI ANDA DARI ANXIETY DISORDER

12:59 PM 0 Comments
Assalamualaikum...

Pernah tak alami perasaan cemas, bimbang..takut yang melampau? Ataupun pernah menhadapi trauma dalam terhadap sesuatu kejadian?

Berkemungkinan anda berhadapan dengan Anxiety disorder yang mana ia adalah sejenis penyakit berkaitan emosi. Timbul perasaan cemas, bimbang dan ketakutan yang melampau atau boleh dikatakan melebihi daripada perasaan bimbang orang yang normal.

Ia juga berpunca daripada trauma terhadap sesuatu kejadian buruk yang pernah dialami. Samada berpunca daripada tekanan atau keturunan yang mana mungkin pernah menhadapi penyakit yang sama.


65 perkara tentang Anxiety Disorder dan mereka yang menghidapinya.
  1. Anxiety akan menjadi satu pemikiran yang super duper kreatif mereka-reka sesuatu. 
  2. Pemikiran boleh menguasai pesakit anxiety.
  3. Anxiety akan membuatkan pesakit risau untuk perkara yang tiada sebab. 
  4. Anxiety akan menimbulkan perasaan rasa takut akan kematian dan akan berfikir2 tentang itu.
  5. Ianya akan berlaku tiba2 jantung berdegup laju dan pesakit akan berfikir terkena serangan jantung.
  6. Pesakit anxiety akan selalu mengatakan doktor seperti mempermainkan mereka kerana mengatakan mereka tidak mempunyai sakit yang kronik.
  7. Pesakit akan sering pergi klinik atau hospital untuk membuat medical check up. 
  8. Pesakit akan berasa seperti tidak boleh bernafas ( dada ketat, merasa dada seperti penuh)
  9. Bukan semua yang ada anxiety tahu mereka ada anxiety dan menganggapnya perkara biasa.
  10. Dada adakalanya seperti dicucuk dengan benda tajam dan kadang2 ianya merasa nyilu dan nyeri.
  11. Kepala akan merasa melayang dan pesakit akan merasa seperti akan hilang kawalan dan akan pengsan.
  12. Pesakit anxiety adakalanya tidak boleh berada dalam kelompok ramai dan akan berusaha lari daripada keadaan itu.
  13. Pesakit anxiety akan merasa bersendirian itu lebih baik dan menenangkan.
  14. Orang takkan dapat menenangkan pesakit bila anxiety menyerang. Serangan akan terjadi sekurang2 10 min atau 1 jam.
  15. Orang yang tidak mempunyai anxiety tidak faham apa yang dialami oleh pesakit anxiety.
  16. Pesakit anxiety akan selalu mengkaji, mencari tentang penyakit ini dan mereka akan rasa takut bila membacanya.
  17. Berjumpa dengan psikiatri adalah masa yang ditunggu untuk bertanya berbagai2 soalan .
  18. Pesakit anxiety adakalanya akan menangis tanpa sebab.
  19. Pesakit akan bercerita kepada orang lain dan mahu orang lain turut merasai tetapi sebenarnya tak boleh kerana orang yang tiada anxiety tidak akan faham.
  20. Orang yang mendengar masalah yang diceritakan oleh pesakit anxiety akan memberi nasihat tetapi pesakit anxiety tidak mempedulikan nasihat itu jika nasihat itu tidak dapat membuat mereka tenang.
  21. Pesakit anxiety akan menjadi sensitif dengan semua perkara. 
  22. Ianya juga akan membuat pesakit menjadi pelupa.
  23. Pesakit akan merasa badan mereka twicth ( berdenyut-denyut ) 
  24. Pesakit akan berasa letih walaupun tidak membuat sebarang kerja.
  25. Pesakit juga adakalanya akan diserang sakit kepala yang mana rasanya seperti diikat ketat menggunakan headband. 
  26. Pesakit akan berasa takut untuk travel or berjalan jauh kerana fikir itu akan mendatangkan bahaya. 
  27. Pesakit anxiety akan berasa lega dan seronok bila dapat share masalah dengan orang yang sama menghidapi anxiety
  28. Akan terjadinya tekanan kepada pesakit. 
  29. Pesakit anxiety selalunya akan memerlukan orang lain untuk membantu mereka. 
  30. Setiap hari, pesakit anxiety akan berfikir dan berharap dapat menjadi diri mereka yang dulu.
  31. Kadang2, pesakit akan berfikir kenapa ianya terjadi kepada mereka.
  32. Pesakit akan mengigil dan mengeletar tanpa sebab.
  33. Anxiety akan membuatkan pesakit merasa sunyi, terkejut, takut, risau, kecewa, tekanan dan basically everything . 
  34. Anxiety tidak membuatkan pesakit itu menjadi gila. 
  35. Anxiety akan membuatkan fikiran pesakit terganggu.
  36. Tekanan yang diberi oleh orang lain kepada pesakit anxiety sangat memberi kesan kepada mereka. 
  37. Bersosial seperti makan di luar, lepak di luar selain rumah adalah perkara yang tidak menyeronokkan bagi pesakit anxiety.
  38. Pesakit anxiety akan merasakan tiada hari yang dilaluinya tanpa anxiety.
  39. Pesakit anxiety akan risau terhadap perkara yang remeh.
  40. Pesakit akan selalu merasa seperti hendak membuang air dan kerap ke tandas.
  41. Pesakit anxiety akan berusaha untuk mencari treatment untuk sembuh dari anxiety.
  42. Hilang keyakinan diri.
  43. Boleh menyebab berlakunya kemurungan.
  44. Setiap perkara yang dianggap negatif kepada pesakit anxiety akan menjadi trigger untuk anxiety datang menyerang.
  45. Akan merasa sesuatu keadaan seperti tidak nyata dan seperti bermimpi.
  46. Anxiety tiada ubat dan ianya boleh dikawal oleh pesakit itu sendiri.
  47. Anxiety adalah penipuan semata-mata dan ianya hanya pemikiran semata-mata.
  48. Insomnia adalah perkara biasa yang terjadi kepada setiap pesaki anxiety. Ini kerana pemikiran yang takut sesuatu terjadi semasa mereka tidur. 
  49. Pesakit anxiety akan mengalami sakit ulu hati, gastrik, dan masalah berkaitan dengan perut.
  50. Pesakit anxiety juga akan merasa seperti perut sebu atau kembung dan seperti ada sesuatu di dalam perut mereka.
  51. Kaki akan merasa kebas dan mereka akan terfikir seperti akan terkena strok.
  52. Penglihatan akan menjadi kabur.
  53. Jantung akan berdebar laju tanpa sebab.
  54. Ada sesetangah pesakit anxiety yang akan menjadi agrophobia seperti takut untuk memandu .
  55. Tidak boleh berseorangan dan sering memerlukan teman.
  56. Badan akan merasa sakit dan lenguh seperti selepas membuat kerja berat.
  57. Menjadi seseorang yang peka terhadap bunyi.
  58. Anxiety juga boleh memusnahkan sebuah perhubungan.
  59. Pesakit akan berasa putus asa dan kurang bersemangat.
  60. Berlaku perbuahan drastik terhadap kelakuan atau perangai pesakit anxiety.
  61. Segalanya tentang kehiudpan anxiety akan berubah.
  62. Pesakit akan banyak menghabiskan masa dengan membaca dan mencari maklumat tentang anxiety.
  63. Akan selalu berfikir bahawa diri mereka menghidapi sakit kronik.
  64. Mood akan berubah bila pemikiran tiba2 datang memikirkan perkara yang bukan2 dan menakutkan.
  65. Ubat yang diberi hanya untuk menenangkan anxiety buat seketika.
Pakar perubatan pernah menyarankan pengambilan Suplimen dan amalan kerohanian untuk mereka yang mengalaminya..


InshaAllah pada entry akan datang, KaknFiza akan sharing Suplimen yang boleh diamalkan oleh mereka yang berhadapan dengan penyakit ini.

☺☺☺☺

Sunday, August 13, 2017

CEGAH SAKIT KAYAP SEBELUM MELARAT

11:48 PM 0 Comments
Kayap ohhhh Kayap..

Sebabkan Angah terkena Kayap, ibu pun ada idea nak menulis pasal Kayap. Hehee

Kak Fiza dah pun cuba cara Traditional. Alhamdulillah dah kering Kayapnya. Disamping Angah amalkan Vitamin C setiap hari, baru hari ni Kak Fiza dapat beri dia Nutriferon. Tengok pada testimoni kawan-kawan lain, bagus sangat amalkan Nutriferon ni.



Disebabkan Kayap ni adalahbsejenis Virus, jadi kita perlukan Suplimen yang boleh boost imun sistem Angah. Sebab Kayap bukan sahaja kita tengok luar je sakit..naik biji2 tu tapi sakitnya dibahagian dalam selagi masih ada virus yang serang saraf.

Tempoh penyembuhan kayap memakan masa, jadi langkah terbaik adalah mengawal kayap secara dari dalaman tubuh seperti menjaga pemakanan. Pantang larang orang lama jangan diabai.

Sistem imun yang lemah penyebab kayap menjadi semakin teruk serta berpanjangan dan boleh berjangkit pada bahagian lain pula. Jadi, pemakanan yang sihat dapat meningkatkan kekuatan sistem imun tubuh untuk mengelakkan penyebaran kayap.


Suplimen untuk Kuatkan Imun Sistem Pesakit Kayap

Nutriferon
Memang popular sebagai imun booster.
Mampu menguatkan sistem ketahanan badan dan membantu pesakit melawan penyakit yang sedang menyerang. InsyaAllah, Nutriferon membantu menaikkan sisten imun anda dan melawan semua virus yang ada.

Vitamin C
Meningkatkan sistem pertahanan badan kerana ia terlibat di dalam produksi antibodi, aktiviti dan tinggi sel darah putih yang sangat penting terlibat dalam penghasilan interferon

Garlic Complex
Bertindak sebagai antibiotik semulajadi. Ia bersifat antivirus untuk menghalang serangan jangkitan virus, bakteria dan kaum bagi memastikan penyakit tidak merebak menjadi lebih teruk.

Vivix
Vivix bertindak membuang segala sel-sel rosak dan cacat akibat serangan kayap kemudian menggantikannya semula dengan sel-sel baru yang sihat. Vivix membantu memulihkan sistem saraf yang rosak dan memingkatkan daya tahan tubuh melawan penyakit.

Jom tengok beberapa Testimoni mereka yang diserang penyakit Kayap ni..


Pada mereka yang ingin mendapatkan Set Kayap ni atau sebarang info produk atau apa sahaja, boleh hubungi Kak Fiza 0124513311 atau kalau segan nak whatsapp akak, korang boleh terus beli kat link dibawah..


Tapi..tak payah nak segan2 la tau. Bila2 masa je akak boleh layan korang...☺☺

RAWATAN PENYAKIT KAYAP

11:16 PM 0 Comments
Assalamualaikum..

Dua hari ada bercerita si Angah terkena Kayap. Menurut Maktok tempat ambil air penawar tu katanya Kayap biasa je lah.

Gigih la ibu cari info pasal Kayap sebab memang tak pernah ada pengalaman lansung.


Sedikit info yang Kak Fiza ambil dari portal MyHealth.

Dalam istilah perbutannya disebut atau dikenali sebagai herpes zoster. Ianya sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV). 

Risiko-risiko utama penyakit ini adalah:
  • Umur yang semakin meningkat (lebih daripada 50 tahun) di mana ketahanan sistem imun berkurangan; dan
  • Kelemahan sistem imun (pertahanan badan) kerana pelbagai sebab seperti jangkitan kuman Human Immunodeficiency Virus (HIV) dan kesan ubat-ubatan (seperti ubat steroid).

Sepanjang hayat seseorang, lebih kurang 10% hingga 30% akan menghidapi penyakit ini.

Penyebab penyakit kayap adalah pengaktifan virus varicella zoster. Virus ini mula menghuni badan seseorang pesakit apabila dia menghidapi penyakit cacar air (chickenpox). Selepas cacar air sembuh, virus ini berhibernasi di dalam pusat saraf (ganglion). Apabila sistem imun menjadi lemah, ia menjadi aktif semula. Ia menyerang urat saraf dan manyebakan keradangan saraf tersebut.

Gejala dan Tanda
Kayap selalunya menyebabkan keradangan satu urat saraf (dermatome) pada satu bahagian badan sahaja. Ia lazimnya melibatkan bahagian dada (thoracic) dan muka (trigeminal).

Tanda terawal penyakit ini adalah:


  • rasa sakit, 
  • kebas dan panas di bahagian urat saraf yang terlibat, 
  • demam, 
  • keletihan dan sakit kepala. 
Simptom tersebut dialami sebelum tanda-tanda kulit timbul. Ia lazimnya dialami oleh 80% pesakit. Ia akan berterusan untuk 3 hingga 5 hari.

Pada bahagian urat saraf yang terlibat, tanda pertama adalah tompok-tompok kemerahan yang menyakitkan. 


Selepas 1 hingga 2 hari, timbul gelembong-gelembong air yang kecil. Air di dalam gelembong-gelembong tersebut berwarna kekuningan. Dua hari kemudian, air tersebut akan menjadi semakin keruh dan akhirnya gelembong-gelembong tersebut akan kering. Kulit kering (crusts) tersebut akan jatuh dengan sendiri dalam masa 1 hingga 2 minggu yang berikutnya.

Gelembong-gelembong air pada bahagian kiri dada dan belakang mengikut urat saraf. Selalunya doktor akan dapat mengenali penyakit kayap sekiranya pesakit datang dengan tanda-tanda yang lazim bagi penyakit ini termasuk gelembong-gelembong air pada urat saraf di satu bahagian badan. Namun demikian, jikalau pesakit datang dengan tanda terawal tanpa tanda-tanda pada kulit, doktor mungkin mengalami kesulitan untuk membuat diagnosa penyakit ini.

Komplikasi
Komplikasi awal semasa adanya tanda-tanda kulit termasuk jangkitan kuman bakteria pada gelembong-gelembong air pada kulit dan pendarahan di dalam gelembong-gelembong tersebut. Kadang-kadang gelembong-gelembong tersebut mungkin merebak ke kawasan yang lain. Ini selalunya berlaku pada pesakit-pesakit yang mengalami kelemahan sistem imun. Pesakit-pesakit tersebut juga mungkin mengalami tanda-tanda kulit untuk jangka masa berpanjangan.

Jika kayap melibatkan bahagian muka, ia mungkin menyebabkan komplikasi kepada mata termasuk menjadi buta dan kepada saraf facial menyebabkan paralisis otot-otot muka (facial palsy). Kadang-kadang, kayap akan menyebabkan keradangan organ dalaman termasuk otak (meningoencephalitis), jantung (carditis), paru-paru (pneumomitis) and usus (enterocolitis).

Setelah tanda-tanda kulit sembuh, bahagian kulit tersebut mungkin akan menjadi parut. Komplikasi kronik yang lain lazimnya adalah post herpetic neuralgia (kesakitan pada bahagian urat saraf yang terlibat untuk jangka masa yang panjang). Komplikasi tersebut selalunya dialami oleh pesakit-pesakit yang lebih tua (lebih daripada 65 tahun). Kesakitan berterusan ini akan menjejaskan kualiti hidup pesakit. Komplikasi kronik yang lain termasuk komplikasi mata (keradangan mata dan menjadi buta) dan komplikasi urat saraf (keradangan urat saraf dan saraf tunjang).

Rawatan
Tujuan-tujuan utama rawatan adalah untuk:

  1. Meredakan kesakitan
  2. Mengurangkan tempoh masa penyakit tersebut dan
  3. Mengelakkan komplikasi penyakit terutamanya ‘post herpetic neuralgia’.

Beberapa kaedah meredakan kesakitan penyakit ini termasuklah:
  1. Menyapu ubat seperti potassium permanganate untuk mengeringkan gelembong-gelembong air
  2. Menggunakan ubat penahan sakit seperti non steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) 

Kalau memula dengar kayap tu, ingatkan biasa2 je lah kan. Rupanya memang kena alert juga akan bahaya dan risiko yang bakal dialami. Tambahan pula terjadi pada kanak-kanak.

Ok..next entry Kak Fiza akan sharing pasal Vitamin yang boleh diambil untuk legakan Kayap.

Friday, August 11, 2017

PETUA TRADITIONAL MERAWAT KAYAP

1:14 PM 0 Comments
Bila kayap menyerang!

Kak Fiza belum pernah berdepan dengan orang yang kena kayap ni tapi dalam seminggu ni perasan belakang badan Abang Ngah Haziq naik biji-biji macam ada air bisa gitu la. Mula tu ingatkan ruam biasa je. Sapu Herbal Blend je lah. Lepas 3 hari Haziq mengadu makin banyak..macam dah melarat. Yang sebelum ni macam dah kering sikit. Dah melarat hingga ke tengah badan dan kat lengan sikit.


En. Suami balik rumah dia cakap kayap. Macam mana ibu tak perasan kan..huhu. Belum jumpa Doktor lagi la tapi bila google dah memang serupa kayap dah tu. Sian dia. Yang ada kat rumah cuma Herbal Blend dengan Chewable Vita C je lah. Agak ralat sebab stok Nutriferon dah lama tak restok. Keadaan macam ni lah perlu sangat2 Nutri tu untuk boost antibodi sekaligus kuatkan imun anak2.


Sementara Nutriferon tak de stok kat rumah, kita cuba cara traditional la. Tadi dah gi jumpa Makcik area taman ni untuk minta air penawar, jadi balik dia suruh sapu daun bunga melur yg diramas/giling halus campur dengan bedak sejuk kat tempat terkena Kayap tu.


Boleh juga guna daun sireh cina yang tumbuh liar kat dalam pasu bunga tu. Untuk penyejuk badan. Nak bagi kurang rasa gatal2. Sama jugak la..boleh ramas2 campur dengan bedak sejuk. Banyak petua dulu2 yang kita boleh jadikan panduan.

Semoga tak melarat la kayapnya nanti. Aktif sungguh la. Dah sapu daun + bedak pun tak reti nak dok diam...huhu

Pentingnya imun booster seperti Nutriferon tu jika terjadinya kes macam ni. Kalau nak tau apa manfaatnya dalam mengatasi kayap, insha Allah Kak Fiza story pada next entry..


POPULAR POSTS

Follow Me