Sunday, December 31, 2017

PENUTUP TIRAI 2017

8:35 PM 2 Comments
Assalamualaikum..

Penutup tirai 2017 dengan pelbagai dugaan ibu anak 3 ni...hihi


Qisya dah nak masuk 2 tahun 2018 ni tapi dah terpaksa jauh dengan Abahnya. Bila dah di transfer ke Johor, alamatnya sebulan sekali la baru nak jumpa. Sian anak2 kan...lagi kesian kat ibunya ni ha...haha

Tapi..ini lah cabaran bila kahwin dengan pekerja dalam bidang kontraktor ni. Sentiasa berjauhan...akak dah letih nak ikut ke sana sini. Anak-anak dah sekolah dah malas nak pindah randah.

Semoga akak diberi ketabahan dan kesabaran untuk jaga anak-anak sorang diri jauh jugak la dari sedara mara. InshaAllah supermom kan...

Selamat Tahun Baru 2018
Maaf andai tersalah bicara..tersentap hasil nukilan KakFiza. Semoga kita semua sentiasa dalam rahmatNya...Aamin

KakFiza
SungaiPetani

Saturday, December 30, 2017

MANFAAT ASID FOLIK UNTUK IBU HAMIL

8:25 PM 0 Comments
Kenapa ibu hamil perlu amalkan Asid Folic? Penting tau untuk tumbesaran bayi dalam kandungan tu. Bila check up, misi akan bagi vitamin B Complex, Asid Folik, Iron. Shaklee pun ada rangkaian Vitamin B Complex yang dah siap kandungan Asid Folic nya.


B Complex Shaklee mengandungi:

  • 8 kompenan penting vitamin B1, B2, B3, B6, biotin dan asid
  • 100% biotin dan asid folik
  • membekalkan 200mcgasid folik disetiap hidangan


Kelebihan B Complex Shaklee
  • Membantu menukarkan lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga
  • Mengurangkan masalah keletihan yang sering dialami oleh ibu hamil
  • Membekalkan 200mcg asid folik disetiap hidangan
  • Membantu tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi
  • Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru yang sihat
  • Mengurangkan risiko kecacatan bahagian otak (anencephaly) atau tulang belakang (spina bifida) semasa proses perkembangan bayi
  • Membantu  pembentukan sel darah merah dan antibodi yang kuat
  • Mampu merawat dan mencegah anemia, sakit kepala, keletihan dan muntah-muntah

B Complex Shaklee juga membekalkan Vitamin B lengkap yang mampu membantu mengatasi masalah yang sering dialami oleh ibu hamil seperti melegakan keletihan, muntah-muntah dan pening.

Nak dapatkan B Complex hari ini juga? Boleh terus wsap KakFiza 0124513311.

Friday, December 29, 2017

KEPENTINGAN ASID FOLIK UNTUK IBU HAMIL

9:00 PM 0 Comments
Assalamualaikum...

Asid folic sangat penting untuk ibu hamil. Malah, ibu disarankan mengambil asid folic 3 bulan sebelum merancang kehamilan.


Pengambilan vitamin asid folik mengikut cadangan ialah sebanyak 400 mcg setiap kali sebelum dan semasa kehamilan mempunyai banyak kebaikannya. Sebaik disahkan hamil, memang dah wajib amalkan asid folik untuk tumbesaran janin.

Makanan yang kaya dengan folat adalah sangat baik bagi ibundan bayi. Makanan ini juga kaya dengan pelbagai khasiat yang diperlukan oleh anda berdua. Sumber makanan yang terbaik bagi mendapatkan asid folik ialah dari sumber makanan yang diperkaya dengan bijirin.

Mengapakah ibu perlukan asid folik?
Asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan anda daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.


Spina bifida berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal.

Dalam masa 12 minggu pertama kehamilan, otak dan sistem saraf bayi terbentuk dan berkembang dengan pesat. Oleh sebab itu, adalah sangat penting untuk mengambil folik asid setiap hari pada masa itu.

Dalam trimester kedua, iaitu dari minggu ke-13 kehamilan, anda sudah boleh berhanti mengambil asid folik. Namun jika anda terus mengambil asid folik sepanjang kehamilan, ia tidak akan menjejaskan kesihatan anda ataupun bayi anda. 

Jadi, kalau dah Misi bagi segala jenis vitamin sewaktu check up tu, tolong la makan. Untuk baby jugak nanti.

Shaklee pun ada asid folic tau. Kalau dah tau bagus lah...tapi kalau belum inahaAllah next entry KakFiza story yer..

KakFiza
SungaiPetani

Thursday, December 28, 2017

ORIENTASI SEK KEB SERI PINANG

6:38 PM 0 Comments
Assalamualaikum...

Alhamdulillah...program sepanjang pagi ni berjalan dengan lancar walaupun dak Qisya sangat lah 'buas'nya. Kesana sini dia berjalan...huhu

Lepas pendaftaran, Angah (Haziq) masuk kelas untuk ambil exam tentukan kelas. Bila dah habis dia cakap senang je ibu...haha. Senang la sangat..semua exam dia cakap senanf.

Settle semua terus ke Koperasi beli buku dan settlekan yuran. Fuhhh..buku aktiviti ni pun wajib beli ke? Rasanya perlu minta persetujuan parent kot...huhu


Bayar je lah semua..tapi ramai betul parent yang persoalkan tentang buku aktiviti ni.

Ibu dah penat beratur 2 tempat dengan dukung si kecik ni. Dah tak kuasa nak bertekak. Habis semua urusan terus balik jer. Untung sekolah belakang rumah je kan..rempit naik moto je lah.

Sibuk dengan dak Qisya memang tak dan nak snap gambar Angah..sian dia.

Semoga berjaya dunia akhirat yer anak ibu...

KakFiza
SunfaiPetani

Wednesday, December 27, 2017

CARA KURANGKAN SUHU BADAN ANAK KETIKA DEMAM

11:01 PM 0 Comments
Pernah terjadi..dalam perjalanan nak balik perlis dengan adik..Along dengan Angah ikut sekali la. Tiba-tiba je badan Angah panas sangat..tengok dia pun dah letih tak larat nak buka mata. Ibu dah cuak waktu tu.


Amik beg besar tengok apa yang ada. Alhamdulillah ada lagi Nutriferon..terus bagi Angah 1 sachet dia makan. Pahtu suruh dia minum air banyak. Tawakal je lah sebab tengah highway kan.


Sepanjang hampir 3 jam dalam kereta dia tidur je. Sampai rumah nenek pun badan masih panas tapi dah kurang sikit. Alhamdulillah..bagi dia rest..jelom kepala semua nak bagi suhu badan surut. Ingat kalau tak ok jugak nak bawa gi klinik.

Malamnya tengok dia dah ok..dah serela makan..dah nak main..jadi tak jadi gi klinik. Sekali lagi bagi dia 1sachet Nutriferon. Alhamdulillah..esoknya dah tak demam. Nasib baik ada Nutriferon. Sekarang dah wajib bawa ke mana sahaja.

Tengok la dalam beg tu..penuh dengan vitamin jer. Ni lah keperluan mak tang sebelum ni. Kalau sekarang dah kurang sikit, amik yang perlu jer lebih-lebih lagi suplemen yang boleh tingkatkan imun anak-anak.

Ada ke yang nak cuba? Mana tau..nak cuba untuk anak-anak dulu. Boleh je hubungi Fiza 012 4513311

POPULAR POSTS

Follow Me